Russland, JNVT/SHKM, 4332

Bild från Kalmar läns museum.
Basfakta:
  • Tysk signal: QGHD
  • Svensk signal: JNVT/SHKM
  • Svenskt reg. nr: 4332
  • Längd: 68,36 meter
  • Bredd: 9,3 meter
  • Djupgående: 5,15 meter
  • Dräktighet:
    • 1904: 776,57 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1872
Byggd som nybygge 122 av Matthew Pearse & Co Ltd i Stockton-On-Tees i England för G. T. Harper & Company i Southampton under namnet King Ermyn.

1895
Ägd av R. Jobson & Co i Southampton.

1896
D/S Gesellschaft Argo i Bremen är fartygets nya ägare. Hemort Bremen. Fartyget namnändras till Russland.

Den 29/9 1903 under resa från Petersburg med en last av råg, kli och oljefat strandade det på Östbygrund på södra Ölands ostkust. Drogs loss och bogserades in till Kalmar för lossning av kvarvarande last.
Fartyget gick senare för egen maskin till Oskarshamn för reparation.
Rederiet beslutade att fartyget skulle säljas på offentlig auktion.

Russland under bogsering. Hemmahörande i Bremen. Fotograf okänd.
Kan detta möjligen vara bogseringen till Kalmar efter haveriet 1903 på södra Ölands ostkust?

1903-12-21
På offentlig auktion vid datum ovan så köps fartyget för 21180 kronor av AB A. Petersson & Co i Oskarshamn. Huvudredare blir Andreas Petersson. Hemort Oskarshamn.
Om någon fart med fartyget förekom är osäkert då varken interims eller ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat har hittats för tiden fram till 1904-10-28.
Första mönstringen av besättning 22/9 1904.

1904-10-28
Fartyget överförs på det nybildade Ångfartygs AB Fix i Oskarshamn där Andreas Petersson fortsatte som huvudredare. Ingen ändring av hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1915-01-22
AB P. Jansson & Co i Norrköping blir nya ägare och till huvudredare utses Frans Erik Blom. Fartyget namnändras till Inga och ny hemort Norrköping.

Fo65334A Fotograf: okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

1917-05-24
Fartyget säljs till Förnyade Ångfartygs AB Viking i Göteborg för 675000 kronor. Ny huvudredare blir J. N. Dannberg och hemorten blir Göteborg.

1917-07-11
Rederiet namnändrar fartyget till Rottnen. Inga andra ändringar.

1919-03-24
Partrederiet för ångaren Rottnen i Helsingborg med Frans Börjesson som huvudredare blir nya ägare. Fartyget kostar 375000 kronor och hemorten blir Helsingborg.

1919-04-24
Rederiet ombildas till Rederiet för ångaren Betula i samband med att fartyget namnändras till Betula. Inga andra ändringar.

1921-05-30
Det nybildade Rederi AB Aurora blir för 175000 kronor fartygets nya ägare. Tidigare huvudredaren och hemort kvarstår.

1923-12-06
Rederi AB Klehr i Helsingborg, med Erik Liljefors som huvudredare köper fartyget för 90000 kronor och namnändrar det till Sallie. Hemort Helsingborg.

Fo206860 Fotograf: okänd fotograf / Sjöhistoriska museet.
Här under namnet Sallie

1926-07-12
Rederi AB Carry i Helsingborg blir för 67500 kronor nya ägare. Till huvudredare utses Bror Carlström och fartygets nya namn blir Ymer. Hemort fortfarande Helsingborg..

1930-09-20
Reder AB Carry träder i likvidation och fartyget huvudredare är likvidatorn Martin Georg Månsson.

1931-07-13
Ett partrederi i Helsingborg köper fartyget för 10000 kronor och utser tidigare huvudredaren Martin Georg Månsson återigen som huvudredare. Hemort som tidigare.

1933
Såldes för 13000 kronor till Karlshamns skeppsvarv för upphuggning. Skrotningsintyg till Kommerskollegium 1934-06-06.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Lloyds Register
  3. http://www.teesbuiltships.co.uk
  4. Aftonbladet 1903-10-30
  5. Kalmar 1903-11-04
  6. Oskarshamnsbladet 1903-11-20 samt 1903-12-21