Basfakta:
- Svensk signal: HQGS/SKLM
- Svenskt reg. nr: 772
- Längd: 99,65 fot (29,58 meter)
- Bredd: 21,85 fot (6,49 meter)
- Djupgående: 10,6 fot (3,14 meter)
- Dräktighet:
- 1880: 153,81 ton
- 1882: 153,41 registerton
- 1884:156,33 registerton
- 1894: 141,26 registerton
- 1905: 136,12 registerton
- 1918: 140,56 registerton
- 1935: 128,60 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1880
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren Peter Petré i Oskarshamn som även blev huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 14/9 1880.
1882-04-11
Fartyget köps för 6.000 kronor av bruksägaren Nils Peter Ekvall i Jönköping och blir då huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1883-03-31
Till en kostnad av 10.000 kronor blir handlaren Carl Johan August Ideström i Oskarshamn ny ägare till fartyget och även huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1895-01-11
Fartyget tillhör nu, efter ett för köp av 10.000 kronor, handlaren Per Petré i Oskarshamn som också blir huvudredare. Hemort som tidigare.
1900-04-06
AB Per Petré & Co i Oskarshamn har nu övertagit fartyget genom köp. Huvudredare har ej angivits. Hemort Oskarshamn.
1918-05-17
Ägarna förbygger fartyget fullständigt i Gävle och det mäts om till följande mått:
Längd: 29,78 meter
Bredd: 7,09 meter
Djupgående: 3,10 meter
Dräktighet: 140,56 nettoregisterton
Detta meddelas kommerskollegium i ett meddelande vid ovanstående datum.
1923-05-02
Då Petré & Co går i likvidation köps fartyget för 12.000 kronor av ett partrederi i Pataholm med kronolots Oscar Sjöberg i Pataholm som huvudredare. Rederiet bestod av nitton deltagare och fartygets hemmahamn blev Pataholm.
1932-10-20
Fartyget säljs för 2.500 kronor till Halmstads Varvs Nya AB i Halmstad.
1935-03-16
Ett partrederi med tre deltagare köper för 17.000 kronor och till huvudredare utses sjömannen Karl Albert Hagberg i Stockevik vilket även blir fartygets hemort. Rederiet installerar en 2-cylindrig Bolinder motor på 65 hk i fartyget.
1937-03-02
Rederiet ansöker om namnändring av fartyget till “Siv” vilket kommerskollegium godkänner. Detta innebär ett nytt certifikat, vilket är daterat vid ovanstående datum.
1938-02-17
Rederiet begär en ändring av fartygets hemort till Varberg.
1939-10-09
Fartyget säljs för 12.000 kronor på exekutiv auktion till Halmstads Varvs Nya AB och Lindblom & Co AB i Halmstad, vilket även blir fartygets nya hemmahamn. Till huvudredare utsågs skeppsmäklaren Knut Isidor Hasselqvist.
1942-04-16
Fartyget försåldes för 38.000 kronor till kapten Lovin Bratlid i Oslo, Norge varför det ströks ur svenska fartygsregistret. Tillståndsbevis för en försäljning till Danmark eller Norge fick man ifrån Statens Trafikkommission redan 7/12 1940.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Oskarshamns sjöfartsförening
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn