Express, HPGL, 926

Tyvärr saknas bild på fartyget.

Basfakta:
  • Svensk signal: HPGL
  • Svenskt reg. nr: 926
  • Längd: 83,85 fot (24,9 meter)
  • Bredd: 20,70 fot (6,15 meter)
  • Djupgående: 8,95 fot (2,66 meter)
  • Dräktighet: 95,22 ton
  • Riggning/typ: skonert
Historik:

1877
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Pettersson för ett partrederi i Oskarshamn med tre deltagare och med vice konsuln Adolf Johan Lundberg i Oskarshamn som huvudredare. Oskarshamn blev fartygets hemort.
Fartyget byggdes 1877 och mättes 15/10 1877 men kom inte att segla under det året.
Första fribrev utfärdat 30/4 1878.

1879-04-01
Efter förändringar i rederiet utses byggmästaren Carl Petersson i Döderhult till huvudredare. Inga övriga ändringar.

1884-03-11
Efter ytterligare ändringar i rederiet utses nu kronolänsman Gustaf Angel till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1888-03-27
Nya ändringar i rederiet som innebär att skepparen Mårten Andersson i Döderhult blir ny huvudredare. Inga ytterligare ändringar.

1894-02-13
Tidigare huvudredaren Mårten Andersson i Oskarshamn köper alla andelar i fartyget och blir ensam ägare samt då även huvudredare. Hemort Oskarshamn.

1898-02-22
Ett partrederi i Brantevik med fjorton deltagare köper fartyget med skepparen Per Svensson Ungh i Brantevik som huvudredare. Fartygets hemort blir Brantevik.

1912-02-13
Skepparen Carl Olof Olsson i Mönsterås köper ensam fartyget för 3.000 kronor och blir dess huvudredare. Hemort Mönsterås.

1912-03-01
Den nye ägaren säljer en andel i fartyget som nu då redas av ett partrederi. Den nye delägaren, kontoristen John Emanuel Johansson i Mönsterås blir ny huvudredare.

1917-02-15
Fartyget säljs för 6.000 kronor till skepparen Axel Hjalmar Österberg i Norrköping som blir ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort Norrköping.

1917-02-19
Fartyget säljs igen, denna gång till AB Stannum i Stockholm för 8.000 kronor. Ingenjören John Bruneau blir huvudredare. Hemort Stockholm.

Efter 1917 finns inga dokument som visar fartygets vidare öden. Det saknas även i 1919 års skeppslista. Har du information,vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista