Emil, JCPN, 1302

Bild från Kalmar läns museums bildarkiv.
Basfakta:
  • Dansk signal: NTJB
  • Svensk signal: JCPN
  • Svenskt reg. nr: 1302
  • Längd: 40,15 meter
  • Bredd: 7,86 meter
  • Djupgående: 4,45 meter
  • Dräktighet:
    • 1894: 341,77 registerton
    • 1895: 331,90 registerton
  • Riggning/typ: 3-mastad skonertskepp
Historik:

1859
Fartyget byggs i Vegesack, Bremen, Tyskland

1875
Såld från Tyskland till Danmark. Tyska namnet anges vara Norma. Danska tiden fram till 1883 oklar.

1883
Under dansk flagg med namnet Maria Aistrup, med en C Aistrup som redare och med Fredrikshamn som hemmahamn. Fartyget anges vara riggat som barkskepp.

1887
K. J. Moller är ny huvudredare till fartyget som nu har namnet Emil. Fortfarande med Fredrikshamn som hemort.

1889
Fartyget blir ombyggt i Marstal, och omriggat till 3-mastat skonertskepp.

1891
Nu med en N. C. Petersen som huvudredare och Fredrikshamn som hemort.

1894-05-22
Fartyget köps av grosshandlaren Per Petré i Oskarshamn för 6000 kronor och repareras under 1894 på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén. Fartygets nya hemmahamn blir Oskarshamn.

1900-04-06
Fartyget övergår till AB Petré & Co i Oskarshamn med oförändrad hemmahamn.

1902-04-07
Fartyget säljs till partrederi i Roslagsbro med lantbrukare Johan Johansson som huvudredare. Ny hemort blir Roslagsbro.

1908-11-16
Under resa från Wismar mot Gävle med en last av salt, springer fartyget läck och måste överges. Man antar att fartyget totalt förolyckats.

Källor:
  • Sveriges skeppslista
  • Danmarks skibsliste
  • Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
  • Digitalt Museum