Anvall, JRFB/SDCW, 4910

Basfakta:
  • Engelskt reg. nr.: 86116
  • Finsk signal: SRMC
  • Svensk signal: JRFB/SDCW
  • Svenskt reg. nr.: 4910
  • Längd: 62,70 meter
  • Bredd: 9,80 meter
  • Djup: 4,70 meter
  • Dräktighet:
    • 1908: 629,86 registerton
    • 1923-05: 636,13 registerton
    • 1923-09: 658,16 registerton
    • 1925: 637-92 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1883
Fartyget är byggt av Robert Thompsons & Sons, Southwick, Sunderland som nybygge nr 131 och med namnet Kingscote för Edward Eccles i Newcastle upon-Tyne.

1908-07-31
Hudiksvalls Rederi AB köper in fartyget till Sverige och Hudiksvall för 4.500 pund. Till huvudredare utses konsuln Erik Helmfrid Lindberg. Rederiet namnändrar fartyget till Niobe och det får Hudiksvall som hemort.
Interimistiskt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat av generalkonsulatet i London vid datum ovan. Ordinarie utfärdat 29/8 1908.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo212115). Fotograf okänd. Ur J. Robert Bomans samling. Erkännande-DelaLika (CC BY-SA)
Under namnet Niobe.

1916-05-09
Rederiet förändras till Rederi AB Niobe med med styrelsesäte i Stockholm, vilket även blir fartygets hemort.

1921-08-08
Rederi AB Star i Helsingfors köper fartyget för 450.000 finska mark och det utgår därmed ur svenskt register.

1923-04-30
Ångfartygs AB Felicia i Stockholm köper tillbaka fartyget till Sverige och Stockholm.

1923-05-12
Hamnkaptenen i Oskarshamn, John August Edvall, köper ensam fartyget för 126.750 kronor och blir huvudredare. Fartyget köps för det under bildande Rederi AB Vallde i Oskarshamn och namnändrar fartyget till Anvall med hemorten Oskarshamn.
Nationalitets- och registreringscertifikat för J. A. Edvall som ensam ägare utfärdat vid datum ovan.

1923-06-12
Fartyget överförs på samma villkor som för tidigare köparen J. A. Edvall till på Rederi AB Vallde i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn

1935-05-27
Rederi AB Ziva i Mariehamn på Åland köper fartyget för 40.500 kronor. Namnändrar det till Ziva med hemort Mariehamn. I och med försäljningen utgår fartyget återigen ur svenskt register.

1937
Rederi AB Mars i Helsingfors är ny ägare och där hemmahamnen för fartyget blir Helsingfors.

1938
Ny ägare i form av Helsingin Kalastus Oy i Helsingfors som namnändrar fartyget till Toras.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo212116). Fotograf okänd. Ur J. Robert Bomans samling. Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).
Under namnet Toras.

1939-11-19
Tas som krigsbyte i Tyskland och överförs till J. Jost GmbH i Flensburg och namnändras till Fiducia.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo212114). Fotograf okänd. Ur J. Robert Bomans samling. Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).
Under namnet Fiducia.

1942
Ägs nu av Finländska staten under det gamla namnet Toras.

1946
Fartyget återlämnas till rättmätige ägaren, Helsingin Kalastus Oy i Helsingfors.

1947-01-18
Fartyget sjönk vid Fagerö, sydväst om Kotka, under resa från Kotka mot Köpenhamn med timmer.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://sunderlandships.com
  3. https://www.aanimeri.fi