
Basfakta:
- Norsk signal: KDGM
- Svensk signal: HVDC
- Svenskt reg. nr.: 748
- Längd: 34,5 meter
- Bredd: 7,92 meter
- Djup: 3,6 meter
- Dräktighet:
- 1890: 243,56 registerton
- 1893: 245,03 registerton
- 1895: 229,58 registerton
- 1912: 230,25 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1890
Byggd på Figeholms skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren på orten, Gustaf Vilhelm Hammarberg som även blir huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.
Första fribrev utfärdat 27/5 1890.
1891-04-13
Ett partrederi på Orust köpte fartyget för 45.000 kronor och utsåg sjökaptenen Carl Julius Ödman som huvudredare. Fartyget hemort blev Stora Grönskhult i Skaftö socken på Orust.
1908-03-19
Rederi A/S Sofia i Drammen är nu nya ägare. och hemort blir Drammen. Fartyget utgår ur Svenskt register.
1912-04-06
Återköps till Sverige av Holmström & Co i Torekov. Återinför i Svenskt register med den tidigare signalen och registreringsnummer.
1912-04-25
Ägarna säljer fartyget vidare till ett partrederi i Kivik med handlaren Ernst Beckman som huvudredare. Ny hemort blir Kivik.
Interimscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1915-10-21
Enligt dokument i Certifikatet säljer ägarna fartyget till A/S Seilselskabet Wera i Danmark. Fartyget saknas i Danska källor varför fartygets senare ägare och slutligt öde ej kan beskrivas.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat
- kulturnav.org