Linus, HQJR

Basfakta:
  • Svensk signal: HQJR
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 116,6 fot
  • Bredd: 29,4 fot
  • Djup: 16,1 fot
  • Dräktighet:
    • 1863: 258 67/95 tons (USA reg)
    • 1880: 258,62 ton
    • 1881: 289,02 registerton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1863
Byggd som brigg i East Machias i Maine, USA av William E. Cummings för ett partrederi och med hemorten Machias, Maine och med namnet Manlius.

Historik fram till Oskarshamnstiden ännu ej känd.

1879
Vid köpet till Sverige ägdes/redades fartyget, fortfarande med namnet Manlius, av Henry Card i Charleton, USA.

1880-11-07
Inköpt till Sverige för 300 Pund Sterling av ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Anders Magnus Sohlberg som huvudredare. Fartyget som var riggat som skonare namnändrades till Linus och fick Oskarshamn som hemort.
Första fribrev utgivet vid datum ovan.

1881-10-??
På en resa som startade 14/10 från Hartlepool mot Påskallavik med en last av kol så försvann fartyget med man och allt.

Den 20/1 1882 hittades i Selvar (troligen ön Selvær) i Nordlands Amt i Norge en flaskpost med följande text:

Med skonerten Linus från Oskarshamn uthärda vi en orkan, kl 9 på morgonen den 15 Oktober 1881. Observeras att fartyget blifvit läck och vi hafva ej annat än att befalla oss i den store Gudens händer.
Den som finner detta torde lemna upplysning härom till Oskarshamn i Sverige
.
Lindeberg Nilsson
befälhavare styrman”

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Barometern 1881-11-21
  3. Oskarshamnstidningen 1882-03-21
  4. https://babel.hathitrust.org