Göta, JKBV/SEPR, 3310

Bild från Sjöhistoriska Museet. Ur Robert J. Bomans samling.
Basfakta:
  • Engelsk reg. nr: 72138
  • Svensk signal: JKBV/SEPR
  • Svenskt reg. nr.: 3310
  • Längd: 72,8 meter
  • Bredd: 9,42 meter
  • Djup: 5,23 meter
  • Dräktighet:
    • 1877: 712 nrt
    • 1898: 823,45 registerton
    • 1919: 808,30 registerton
    • 1923: 805,67 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1877
Byggd av John Readhead & Co Ltd. i Lawe Yard, South Shields i England som nybygge nr 130 för Robert Harrowing i Whitby, England under namnet Rishanglys.

1898
Fartyget inköptes till Sverige av handelsbolaget Sölvesborgs Skeppsvarv efter att det strandat vid Hittarp utanför Höganäs under resa från Middlesbrough till Stettin med järnlast.
Fartyget reparerades vid varvet och sattes i trafik. Någon huvudredare anges ej.
Första fribrev utfärdat 1898-10-14.

1917-03-26
Grosshandlaren Karl Elis Berggren i Oskarshamn köper ensam fartyget för 600.000 kronor och blir med detta även huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.

1919-10-01
Efter att fartyget tagits i beslag av Tyskland 1917 så återförs det till ägaren 1919 genom Försäkring AB Atlantica i Göteborg som erhåller interimscertifikat 1919-09-04 vilket ersätts av det ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikatet vid datum ovan.

1930-11-08
Fartyget köps för 50.000 kronor av Rederi AB Mercurius som har sin verksamhet i Påskallavik. Någon huvudredare har ej angivits. Fartygets nya hemort blir Påskallavik.

1934-01-17
Ägaren, Rederi AB Mercurius, flyttar sin verksamhet till Stockholm varför fartygets nya hemort blir Stockholm.

1935-11-18
Fartyget säljs till Italien för upphuggning för £ 2.275.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. http://www.tynebuiltships.co.uk
  3. http://www.kommandobryggan.se
  4. https://digitaltmuseum.se/