Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 66,75 fot
- Bredd: 22,45 fot
- Djupgående: 7,8 fot
- Dräktighet:
- 1855-08: 40,08 svåra läster
- 1855-10: 39,07 svåra läster
- 1863: 37,46 svåra läster eller 21,58 nyläster
- 1871: 25,5 nyläster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1855
Byggd i Jämtö by, Råneå av skeppsbyggmästaren Johan Petter Öhwall för bruksförvaltaren för Krutafors bruk i Råneå, Johan Fredrik Krook. Som ensam ägare var han även huvudredare. Hemort troligen Råneå.
Första fribrev utfärdat 10/8 1855.
1856-01-29
Fartyget köps för 5000 riksdaler banco av skepparen Gustaf Lundqvist i Mönsterås. Han var ensam ägare och huvudredare. Hemort Mönsterås.
1863-06-07
Ägaren låter skeppsbyggmästaren H. P. Carstensen förbygga fartyget på Maurins skeppsvarv i Oskarshamn och nytt fribrev utfärdat vid datum ovan. Inga övriga ändringar.
1865-07-31
Andel i fartyget säljs på att det nu redas av ett partrederi med handlaren Peter Petersson som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1876
Enligt Oskarshamns Sjömanshus fartygsregister slopades fartyget 1876. Huvudredaren meddelar Kommerskollegium 30/8 1878 att fartyget är slopad.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev samt fribrevsdiarie.
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat, Bilbrev
- Oskarshamns sjömanshus, fartygsregister