Christian, HFVB

Basfakta:
  • Svensk signal: HFVB
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 63,85 fot
  • Bredd: 21,65 fot
  • Djupgående: 10,10 fot
  • Dräktighet:
    • 1844-07: 40,5 svåra läster
    • 1844-10: 45,75 svåra läster
    • 1865: 26,35 nyläster
    • 1866: 26 nyläster eller 82,14 registerton
    • 1875: 81,43 ton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1843
Byggd för grosshandelsbolaget Ebersteins & CO i Norrköping på eget varv av skeppsbyggmästaren A. J. Schylander.
Fribrev ej uttaget.

1844-07-26
Handlaren Thomas Frick i Malmö köper ensam fartyget och blir huvudredare. Hemort Malmö.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1856-04-01
Ett partrederi i Döderhultsvik/Oskarshamn köper fartyget och till huvudredare utses handlaren J. Widegren i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.

1858-05-14
Efter ändringar i rederiet utses handlaren Carl Wilhelm Reinius till huvudredare. Hemort som tidigare.

1859-04-09
Återigen ändringar i partrederiet vilket innebar att handlaren och rådmannen Johan August Ringners i Oskarshamn blir ny huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.

1865-03-01
Partrederiet utökas med grosshandlaren Erland Petersson som även blir huvudredare. Ingen ändring av fartygets hemort.

1871-01-01
Ett nytt partrederi i Oskarshamn med garveriidkaren Nils Erik Egnell som huvudredare köper nu fartyget. Oskarshamn är fortfarande fartygets hemort.

1880-06-22
Ett partrederi i Misterhult blir nya ägare till fartyget och som huvudredare utses Sven Peter Johansson från Åby i Misterhults församling. Fartygets hemort ändras ej utan Oskarshamn bibehålles.

1881-05-06
Ett partrederi i Döderhult köper fartyget och utser hemmansägaren Per August Larsson i Flinshult till huvudredare. Fartygets hemort kvarstår.

1882-04-??
Strandade utanför Ljusne, dit fartyget var destinerat och blev totalt vrak. Besättning och en del tillhörigheter räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Oskarshamnstidningen 1882-04-22