Bertil, JPFD, 4393

Bild från Kalmar läns museum’s bildarkiv. Här troligtvis som “Hans Andreas”.
Basfakta:
  • Dansk signal: NLKV
  • Svensk signal: JPFD
  • Svenskt reg. nr: 4393
  • Längd: 25,60 meter
  • Bredd: 6,20 meter
  • Djupgående: 2,84 meter
  • Dräktighet: 91,29 nettoregisterton
  • Riggning/typ: skonertskepp
Historik:

1864
Fartyget byggs i Nexö på Bornholm av skeppsbyggmästaren Blem för ett partrederi i Nexö med en P. Berg som huvudredare. Hemmahamn Nexö. Fartygets namn blev “Hans Andreas”.

1876-03
Fartyget förlängs i Nexö av skeppsbyggmästaren J. Brandt och tillhör nu P. Berg ensam. Hemmahamn fortfarande Nexö.

1892-08
Ny ägare i form av Rederi Herman Jakob Sonne Munch. Hemmahamn oförändrad.

1895-04
Rederi firma P. Berg nu ägare till fartyget. Fortfarande Nexö som hemort.

Bild från Kalmar läns museum’s bildarkiv. Här som “Bertil”.

1905-04-28
Ett partrederi med fem deltagare i Kalmar köper in fartyget till Sverige för 4.000 kronor döpte det till “Bertil” och utser Karl Konstantin Johansson till huvudredare. Hemmahamn Kalmar.

1906-02-01
Fartyget säljs till ett partrederi i Bergkvara med fem deltagare och med handlaren Anton Emanuel Mormark som huvudredare. Ny hemort blir Bergkvara.-

1914-04-14
Efter att tidigare huvudredaren avlidit utser rederiet änkan Olga Albertina Nilsson/Mormark till ny huvudredare. Hemort kvarstår.

1915-06-17
Karl Otto Knut Svensson som är huvudredare i ett partrederi med tre deltagare i Oskarshamn köper fartyget för 1.200 kronor. Ny hemmahamn blir Oskarshamn.

1923-01-17
Fartyget köps av Blankaholms Sågverks AB i Blankaholm på en offentlig auktion för 640 kronor. Fartyget hemort blir Skaftet.

1923-02-19
Blankaholms Sågverks AB avtacklar och förändrar fartyget till pråm. Detta bekräftas genom en skrivelse av Blankaholm Sågverks AB till Kommerkollegium. och det utgår därmed ur registret.
Vidare öden ej kända.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  3. Boken “Bornholmska skepp 1850-1998” (ISBN 87 88179 35 4)