Activ, HNCJ, 1406

Bild från Oskarshamns Sjöfartsförenings bildarkiv. Fartyget i okänd hamn.
Basfakta:
  • Svensk signal: HNCJ
  • Svenskt reg. nr: 1406
  • Längd: 138,4 fot (40,86 meter)
  • Bredd: 25,75 fot (8,6 meter)
  • Djupgående: 13,25 fot (3,9 meter)
  • Dräktighet:
    • 1876: 314,07 ton
    • 1895: 290 ton
    • 1899: 289,88 ton
  • Riggning/typ: barkskepp
Historik:

1876
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för ett partrederi med tio deltagare, kallat skeppsbyggeribolaget Activ och med handlaren Per Frithiof Lindström som huvudredare. Fartyget hemort blev Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 18/5 1876.

1899-03-14
Fartyget säljs till ett partrederi med fem deltagare i Figeholm med handlaren Gottfrid Karl Teodor Löfstedt i Figeholm som huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.

1902-03-14
Som ny huvudredare för fartyget utsågs godsägaren Mauritz Karl Hammar, Figeholm. I övrigt inga ändringar.

1910-03-15
Efter förändringar i rederiet utsågs grosshandlaren Andreas Petersson, Oskarshamn till ny huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.

1912-03-20
Fartyget köps för 7.850 kronor av ett partrederi med tjugoåtta deltagare i Vätö med hemmansägaren Johan August Haglund som utsedd huvudredare. Fartygets hemort Vätö.

1916-05-03
Ett partrederi med elva deltagare i Stockholm är för 22.000 kronor nya ägare till fartyget. Som huvudredare agerar kapten Ernst Mattsson. Fartygets nya hemort blir Stockholm.

1918-07-25
Fartyget köps ensam av skeppsmäklaren Carl Gustaf Carlström i Helsingborg för 20.000 kronor. Helsingborg blir ny hemmahamn.

1918-09-21
Vid besiktning i Helsingborg ansågs fartyget vara i så dåligt skick, att behövliga reparationer skulle bli alltför omfattande, varför fartyget kondemnerades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista