Vera, KGCR/SKBO, 7288

Basfakta:
  • Norsk signal: LCGE
  • Svensk signal: KGCR/SKBO
  • Svenskt reg. nr.: 7288
  • Längd: 23,57 meter
  • Bredd: 5,45 meter
  • Djup: 1,93 meter
  • Dräktighet:
    • 1926: 62,77 registerton
    • 1927: 59,14 registerton
    • 1947: 61,26 registerton
  • Riggning/typ: motorgaleas
Historik:

1909
Fartyget är byggt som galeas i Rendsburg i Tyskland med namnet Alfred för Jakob Hinrich Finck i Albersdorf och hemmahörande i Hamburg.

1926-06-05
Ett partrederi med lantbrukaren Johannes Olsson i nedre Glumslöv som huvudredare blir för 13000 kronor fartygets nye ägare. Det namnändras till Vera och får Ålabodarna som hemort. Rederiet låter även motorisera fartyget så att det vid registreringen klassades som motorgaleas.
Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan.

1933-02-28
Efter att förre huvudredare avlidit så utser rederiet disponenten Hjalmar Persson i Glumslöv till ny huvudredare. Inga andra ändringar.

1934-03-28
Direktör Gunnar Melin i Mönsterås är huvudredare i det partrederi som för 19400 kronor blir fartygets nya ägare. Mönsterås blir ny hemort.

1945-03-22
Bärgnings- och Dykeri AB Neptun i Stockholm köper fartyget för 32000 kronor. Ny hemort Stockholm.

1950-04-22
Skeppsmäklaren Arthur Johansson i Karlskrona köper ensam fartyget för 48000 kronor och det får Karlskrona som hemort.

1952-01-02
Ett partrederi i Garvarne blir fartygets nya ägare för 50000 kronor och till huvudredare utses skepparen Ivar Benjamin Henriksson i Gravarne. Fartyget namnändras till Kungsvik och hemorten blir Gravarne.

1953-10-08
Rolf Kr. Danielsen i Snig, Mandal, Norge blir för 45000 kronor ny ägare till fartyget som namnändras till Hensigten.
I och med försäljningen så utgår fartyget ur Svenskt register.

1963
Reinert Bentsen i Snig, Mandal, Norge är ny ägare.

1976
Fartyget var i kollision i Lyngørleia och blev kondemnerat.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. https://www.skipet.no