Vera, JLMN, 3685

Bild från Kalmar läns museums fotoarkiv (beskuret). Fartyget under dansk flagg och under bogsering i Bristolkanalen.
Basfakta:
  • Dansk signal: NLMD
  • Svensk signal: JLMN
  • Svenskt reg. nr: 3685
  • Längd: 31,25 meter
  • Bredd: 7,80 meter
  • Djupgående: 2,94 meter
  • Dräktighet:
    • 1900: 158,27 registerton
    • 1918: 148,25 registerton
  • Riggning/typ: 3-mast skonare
Historik:

1900
Byggd på Figeholms skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Karl Julius Rockström för ett partrederi i Figeholm med fyra deltagare. Huvudredare var hemmansägaren Sven Anders Andersson och fartygets hemort blev Figeholm.
Nationalitets och registreringscertifikat erhölls 22/5 1900.

1901-05-10
Fartyget säljs, liggande i Norrköping, till agent Petersen i Marstal, Danmark för 37.800 kronor.

1909
Fartyget ägs/redas av H. Marius Petersen i Marstal.

1913-01-13
Fartyget återköps till Sverige 13/12 1912 för 14.000 kronor av ett partrederi i Brantevik med skepparen Jöns Persson, Brantevik som huvudredare. Fartyget återfår tidigare svensk signal och registreringsnummer enligt datum ovan, namnändras till Martina och har Brantevik som hemort.

1918-04-02
Nu tillhör fartyget ett partrederi i Råå med sjökapten Carl Titon Jonasson som huvudredare. Hemort Råå.

1921-06-07
Företaget Salsåkers Ångsågs AB i Salsåker köper fartyget, det namnändras till Gunnel och får Salsåker som hemmahamn.

1921-10-23
Under resa från Salsåker mot Shoreham med splitved upptäcks brandrök från lucka akterut. Fartyget befinner sig då under storm i Östersjön och söder om Öland. Då man inte kunde släcka elden styrde man upp mot Kalmarsund för att om möjligt sätta fartyget på land. En ankrad ångare i närheten satte ut en båt och tog ombord besättningen. Fartyget blev totalhavererat. Sjöförklaring vid Kalmar Rådhusrätt 31/10 1921.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
  3. Danmarks skibslister
  4. Oskarshamnstidningen