Trio, HGDN, 896

Bild från Kalmar läns museums bildarkiv.
Basfakta:
  • Svensk signal: HGDN
  • Svenskt reg. nr: 896
  • Längd: 33,3 meter
  • Bredd: 7,24 meter
  • Djupgående: 3,73 meter
  • Dräktighet:
    • 1871: 203,08 registerton
    • 1875: 210,96 registerton
    • 1895: 198,93 registerton
  • Riggning/typ: 3-mastat skonertskepp
Historik:

1871
Fartyget byggdes på N G Wijkströms Varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för ett partrederi i Oskarshamn med Adolf Wilhelm Castegren som huvudredare.
Fartygets hemort blev Oskarshamn.
Första Fribrev utfärdat 1871-06-27. Samtliga Fribrev och Certifikat anger att fartyget riggats som skonertskepp. Andra dokument anger fartyget som barkskepp, vilket även ovanstående bild visar.

1889-05-07
Efter vissa ändringar i partrederiet utsågs Johan Erik Hagström till ny huvudredare.

1894-02-06
Johan Erik Hagström köper samtliga delar i rederiet och blir ny ensam ägare och fortsätter som huvudredare till fartyget.

1897-03-30
Fartyget säljs till rederi i Mönsterås och får nu Mönsterås som hemmahamn. Till huvudredare utses Gustaf Oskar Bergström, Mönsterås.

1905-10-07
Fartyget sjönk i Nordsjön i mycket hårt väder med en last av stenkol under resa Blyth – Kalmar. Manskapet räddades av den Engelska ångtrålaren Saturn från Grimsby som förde besättningen i säkerhet i Grimsby. Sjöförklaring gjordes i Grimsby.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat.
  2. Sveriges skeppslista
  3. Boken “Sjöfolk och kustbor berättade för Kerstin Werner” utgiven av Oskarshamns Sjöfartsförening. (ISBN:91-630-0546–8)
  4. Tidskriften “Svenska Segelfartyg” nr 5 årgång 3