Stella, JFSB, 2619

Bild från Sjöhistoriska museet (Fo17324).
Vid Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB under 1:a världskriget. Public Domain Mark (PDM)
Basfakta:
  • Svensk signal: JFSB
  • Svenskt reg. nr.: 2619
  • Längd: 26,96 meter
  • Bredd: 6,77 meter
  • Djup: 2,77 meter
  • Dräktighet:
    • 1895: 114,66 registerton
    • 1906: 112,91 registerton
    • 1917: 110,18 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1895
Fartyget är byggt på Thorskogs skeppsvarv av skeppsbyggmästaren S. Larsson för bokhållaren Mårten Eskil Larsson i Thorskog. Larsson var som ensam ägare även huvudredare och Thorskog blev fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 7/5 1895.

1897-01-22
Handlaren Johannes Andersson i Buteryd köper ensam fartyget samt blir dess huvudredare. Ny hemort blir Buteryd.

1902-09-19
Fartyget köps av trävaruhandlaren Johan Karlsson i Hällebäck som även blir huvudredare. Ny hemort Hällebäck.

1914-07-11
Ett partrederi med grosshandlaren Karl Vilhelm Engström i Partille som huvudredare är nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Partille.

1916-04-04
Direktören Hans Braatz i Mönsterås är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare. Ny hemort Mönsterås.

1923
Fartyget ägs enligt Sveriges skeppslista av Västerviks Rederi AB, vilket går i likvidation och konkurs. Fartyget överförs då troligen till Rederi AB Blenda, senare AB Blenda.
Dokumentation på transaktionerna saknas.

1926
Fartyget såldes för nedskrotning 1924 för 2000 kronor. Bekräftelse 1926 att det huggits upp i Torekov.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista