Spring

Bild från Oskarshamns Sjöfartsförening (Copyright).
Vid Blå Jungfrun ca 1902.
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 60 fot
  • Bredd: 14 fot
  • Djup: ??
  • Dräktighet:
    • 1898: 10 ton
  • Riggning/typ: ångslup/ångbogserare
Historik:

Fartyget har ej varit registrerat.

1874
Byggd som slup på Motala Mekaniska Verkstad i Motala för Ångslupsbolaget Nya Föreningen i Stockholm.

1880
Då tidigare ägaren gick upp i Stockholms Ångslups AB varpå fartyget följde med i affären.

1881
Stockholms Transport och Bogserings AB i Stockholm var efter köp ny ägare till fartyget. Fortfarande hemmahörande i Stockholm.

1898
Fartyget köps för 10.000 kronor av förvaltaren Fredrik Evanian Eckhéll i Oskarshamn. Troligen var Eckhéll ensam ägare och huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Efter Eckhélls död 1903 såldes fartyget av sterbhuset till nedanstående köpare.

1904
Det nybildade Bogser- och Transport AB Spring i Oskarshamn köper fartyget av förre ägarens sterbhus för 10.000 kronor. Huvudredare var verkställande direktören, grosshandlaren Gustaf Adolf Leonard Johansson / Nilzén i Oskarshamn.

Fartyget annonserades ut till försäljning i Svenska Dagbladet 13/1 1911 av skeppsmäklare H. A. Dam i Oskarshamn. Fartyget var då nyförbyggt och med ny panna.

Efter detta saknas information.

Källor:
  1. Oscarshamnsposten 11/6 1898
  2. Oskarshamnsbladet 25/5 1904
  3. Sveriges Sjöfartstidning 9/6 1898
  4. Svenska Dagbladet 13/1 1911
  5. https://www.skargardsbatar.se
  6. http://www.tugboatlars.se
  7. Oskarshamns rådhusrätt och magistrat, Bouppteckning