Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 56,7 fot
- Bredd: 19,5 fot
- Djup: 8,5 fot
- Dräktighet:
- 1760: 34,5 svåra läster
- 1773: 34 svåra läster
- 1778: 34,5 svåra läster
- 1779: 35,8 svåra läster
- 1784:30 svåra läster
- 1810: 38,55 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1759
Fartyget anges vara byggt detta år i Mönsterås av skeppsbyggmästaren B. Holm troligen för ett partrederi i Kalmar och där fartygets hemort blir Kalmar.
Första fribrev från 1777. All information fram till detta år baseras på fribrevsdiarier.
1784-09-22
Fartyget ägs och redas av tidigare delägaren och handlaren Jonas Löfberg i Kalmar. Ägaren låter förbygga fartyget på varv i Kalmar.
1787-01-22
Ägaren säljer andel i fartyget varför det nu redas av ett partrederi i Kalmar med fartygets hemort Kalmar.
1806-05-24
Delägaren Carl Gustaf Sahlsteen i Kalmar köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare. Hemorten Kalmar ändras ej.
1810 låter ägaren förbygga fartyget i Kalmar.
1813-01-25
C. G. Sahlsteen säljer andel i fartyget och det blir åter ägt av ett partrederi. Hemort Kalmar kvarstår.
Fartygets vidare öden ej kända. Sista kända fribrev utfärdat 1813.
Har du information som du kan dela, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie