Ragnar, HMBJ, 1361

Tyvärr saknas bild på fartyget.

Basfakta:
  • Svensk signal: HMBJ
  • Svenskt reg. nr: 1361
  • Längd: 102,20 fot eller 29,4 meter
  • Bredd: 24,80 fot eller 6,56 meter
  • Djupgående: 12 fot eller 3,54 meter
  • Dräktighet: 51,5 nyläster eller 157,80 registerton
  • Riggning/typ: skonert
Historik:

1874
Byggd på varv i Sundsvall av skeppsbyggmästaren J. U. Hägglund för ett partrederi med sexton deltagare i Göteborg med segelmakaren Carl Hasse som huvudredare. Hemort Göteborg.
Första fribrev utfärdat 19/9 1874.

1878-05-04
Efter vissa förändringar i rederiet utses skepparen Andreas Karlsson till huvudredare. Ny hemort blir Donsö.

1898-03-28
Rederiet utser till ny huvudredare lantbrukaren Niclas Olsson i Glimsås samt att ny hemort för fartyget är Glimsås.

1907-12-19
Till ny huvudredare efter att tidigare huvudredaren avlidit utser rederiet skeppsmäklaren John Levantin Kjellberg i Göteborg.

1909-04-02
Styrman Erik Martin Wikholm i Oskarshamn köper som huvudredare för ett partrederi i Oskarshamn fartyget. Ny hemort blir Oskarshamn.

1914-03-27
Ett partrederi med fem deltagare och med direktör Claes David Forsman som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemmahamn blir Gävle.

1918-03-14
Fartyget säljs till kapten Gustaf Löf i Gävle för 15.000 kronor som direkt säljer fartyget vidare till AB Bröderna Löfgren utan något vederlag. Fartyget avriggas och förvandlas till pråm. Hemmahamn Gävle.

1918-06-18
Pråmen säljs till Långörs AB i Söderhamn för 30.000 kronor.

1927-05-27
Herrängs Gruv AB i Norrtälje köper fyra pråmar, däribland Ragnar för 7.000 kronor. Bolaget meddelar Kommerskollegium 19/12 1933 att tre av de inköpta pråmarna är skrotade och sänkta.

1933-12-19
Ägaren, Herrängs Gruv AB, meddelar Kommerskollegium att pråmen Ragnar sålts i nedskrotat skick till Gimo-Österby Bruks AB och att den sänkts i hamnen vid Lerholms Sågverk.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat