Pehr Ennes, HQCP,484

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo24880AB). Fotograf okänd.
Bild beskuren.
Basfakta:
  • Svensk signal: HQCP
  • Svenskt reg. nr.: 484
  • Längd: 109,4 fot
  • Bredd: 18,6 fot
  • Djup: 7,1 fot
  • Dräktighet:
    • 1875: 14 nyläster
    • 1880: 79,31 ton
    • 1887: 138,66 registerton
    • 1895: 119,06 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1872
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 111 av skeppsbyggmästaren John Fletcher och med namnet Pehr Ennes för Gefle-Löfsta utvidgade Ångfartygs AB med hemorten Gävle.

1880-05-29
Ångfartygs AB Norra Viken köper fartyget och handlaren J. H. Sylvander i Strömstad blir huvudredare. Fartyget namnändras till Norra Viken med hemort Strömstad.
Första och enda fribrev utfärdat 29/5 1880.

1882-06-01
Fartyget köps på auktion för 16001 kronor av Ångfartygsbolaget Gamleby i Västervik vilket även blir fartygets hemort. Det namnändras till Gamleby.

1892-09-23
Grosshandlaren Frans Blom i Norrköping blir nu för 15000 kronor fartygets nya ägare och huvudredare. Det namnändras till Arkösund och hemort blir nu Norrköping.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 19/4 1893.

1895-05-03
Fartyget sålt till Ångfartygs AB Pehr Ennes i Stockholm vilka namnändrar fartyget tillbaka till ursprungsnamnet Pehr Ennes. Hemort Stockholm.

Bild från Kalmar läns museum(KLMF.Fartyg00317). Foto Kalmar läns museum.
Public Domain Mark (PDM)

1903-04-14
Grosshandlaren Alfred Nordholm i Gävle köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Trafiken bedrivs genom Ångfartygs AB Nya Fagerviken. Fartygets nya hemort blir Fagerviken, Hållnäs.

1906
1905-11-20 strandade fartyget vid inloppet till Fagerviken, Hållnäs och blev totalt vrak. Avfört ur registret 1906.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”.
  3. Boken “Svensk kustsjöfart 1840-1940” av Carl-Gunnar Olsson (ISSN 0349-019X)
  4. Sveriges skeppslista