Nya Varfvet, HDCR

Basfakta:
  • Svensk signal: HDCR
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 75,60 fot
  • Bredd: 25,0 fot
  • Djup: 9,50 fot
  • Dräktighet:
    • 1836: 60 svåra läster
    • 1837: 55,22 svåra läster
    • 1844: 51,5 svåra läster
    • 1862: 53,92 svåra läster eller 31,06 nyläster
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1836
Fartyget är byggt i Sundsvall av skeppsbyggmästaren Isac Zetterberg för handlaren R. G. Kihlman i Sundsvall. Som ensam ägare var Kihlman även huvudredare. Fartygets hemort Sundsvall.
Första fribrev utfärdat 22/7 1836.

1838-07-03
Ett partrederi i Gävle blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses den i Gävle bosatte handlaren Olof Rönngren. Fartyget får Gävle som ny hemort.

1842-04-22
Handlaren N. Lütteman i Visby blir huvudredare i det partrederi i Visby som nu blir ägare till fartyget. Ny hemort Visby.
Fartyget förbyggdes i Kolboda 1844.

1847-08-20
Ett partrederi i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, med handlaren Isak Erik August Lundberg som huvudredare köper fartyget. Ny hemort Döderhultsvik.

1862-04-19
Smedmästaren Johan Patrik Lundberg i Kalmar blir ensam ägare och huvudredare till fartyget. Troligen kvarstår Oskarshamn som fartygets hemort.
Fartyget förbyggdes i Finland 1862. (Ägare till fartyget vid tidpunkten framgår ej).

1869-05-19
Anders Gustaf Petersson i Mörbylånga är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nye ägare. Troligen ingen ändring av hemort.

1871-03-02
Förre huvudredare Anders Gustaf Petersson i Mörbylånga köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och fortsatt huvudredare. Fartygets hemort blir nu Mörbylånga och det registreras i Kalmar sjömanshus fartygsregister 4/4 1871 med nr 96.

Det finns två alternativa slutliga öden för fartyget:
Alt.1:

Kalmar sjömanshus fartygsregister anger att fartyget förolyckats i Drogden (Öresund) 1872. Det som talar mot detta är att fartyget fortfarande finns med i Sveriges skeppslista 1875.

Alt.2:
Enligt en redogörelse från Oskarshamns sjömanshus 1889 så anges att fartyget försvunnit spårlöst 1880. Ett av dokumenten i det sista fribrevet utgivet 19/5 1869 så refereras fartygets öde till denna redogörelse.

Om du som läser detta har information som kan klarlägga fartygets slutliga öde, vänligen kontakta mig.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Sveriges skeppslista
  3. Kalmar sjömanshus, Fartygsregister samt Mönstringsliggare
  4. Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare