Norrbotten, HLCR, 2650

Bild från Sjöhistoriska Museet. Ur Carl Gösta Jacksons samling. Fritt från kända upphovsrättsliga restriktioner – Public Domain Mark (PDM)
Basfakta:
  • Svensk signal: HLCR
  • Svenskt reg. nr: 2650
  • Längd: 148 fot (45,57 meter)
  • Bredd: 26 fot (7,31 meter)
  • Djupgående: 13,41 fot (3,76 meter)
  • Dräktighet:
    • 1874: 78 nyläster eller 264,51 registerton
    • 1879: 309 ton
    • 1883: 313 ton
    • 1888: 406,81 registerton
    • 1891: 418,11 registerton
    • 1895: 405,89 registerton
    • 1911: 406,4 registerton
  • Riggning/typ: ångskonert
Historik:

1874
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad som nybygge 118 av ingenjören John Fletcher för Norrbottens Ångfartygsbolag i Piteå. Till huvudredare utsågs Axel Lundström. Hemort Piteå.
Första fribrev utfärdat 7/3 1874.

1888
Rederiet förbygger fartyget vid W. Lindbergs Verkstad & Varfs AB i Stockholm.

1889-04-20
Till ny huvudredare utsågs rådmannen Carl Theodor Öhman. I övrigt inga ändringar.

1895-05-14
Norrbottens Ångfartygs AB i Piteå köper fartyget och utser styrelseledamoten Johan August Wallgren som huvudredare. Hemort Piteå.

1906-05-26
Fartyget köps av Rederi AB Norrbotten i Piteå och där verkställande direktören Johan August Wallgren blir huvudredare. Hemort Piteå.

1911-07-12
Stockholms Rederi AB Svea blir nya ägare till fartyget med verkställande direktören Hjalmar Blomberg som huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.

1912-11-14
Sjökapten Johan Robert Lindqvist i Spånga köper ensam fartyget och blir med detta även huvudredare. Hemort fortfarande Stockholm.

1913-03-17
Fartyget såldes till Alvarez & Cia i Buenos Aires, Argentina och namnändrades till “Argos” och utgår ur svenskt register.

1916
Ägare/redare E Piaggio, Argentina

1918
Enligt uppgift nedskuren till pråm.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
  3. www.faktaomfartyg.se
  4. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”.