Basfakta:
- Svensk signal: HNKD
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 92 fot
- Bredd: 23,55 fot
- Djupgående: 10,4 fot
- Dräktighet:
- 1875: 43,5 nyläster
- 1876: 129,87 ton
- 1877: 134,80 ton.
- Riggning/typ: skonertskepp
Historik:
1855
Byggd på Borgviks Bruks varv i Borgvik, Värmland för egen räkning.
1867
Bolaget Nydqvist & Holm i Trollhättan låter utföra en stor reparation av fartyget vid docka i Trollhättan.
Fribrev fram till 1876 saknas varför historik till året ej kan anges.
1876-08-22
Handelsbolaget Ericsson & Ahlqvist i Norrköping köper fartyget och till huvudredare utses handlaren Martin Ludvig Anders Ericsson. Fartygets hemort blir Norrköping.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1877-06-07
Ett partrederi i Solstadström blir nya ägare och rederiet utser handlaren Carl Ölander till huvudredare. Rederiet låter skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen förbygga fartyget i Soldstadström. Hemort Solstadström.
1887-04-09
Fartyget köps av förvaltaren Herman Elis Fahlroth, bosatt i Virum i Misterhult och som ensam ägare även blir huvudredare. Hemort Solstadström.
1889-11-25
Efter att huvudredaren flyttat till Oskarshamn så registreras fartyget vid Oskarshamns sjömanshus och erhåller då hemmahamnen Oskarshamn. Information i fribrev saknas.
1890
Anlöpte i haveri Stockholm 26/5 och blev senare kondemnerad. Inropad på auktion den 2/7 av handlaren M. Lundqvist i Östhammar för 1632 kronor. Efter detta köp saknas information om fartyget.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns sjömanshus fartygsregister.
- Stockholms Dagblad 1890-07-03