Karl August, -, 2261

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 2261
  • Längd: 16,06 meter
  • Bredd: 5,45 meter
  • Djup: 1,93 meter
  • Dräktighet:
    • 1875: 12 nyläster
    • 1879: 37 ton
    • 1894: 35,67 registerton
    • 1900: 31,49 registerton
    • 1917: 32,67 registerton
  • Riggning/typ: slup
Historik:

1866
Fartyget är byggt på Vinö, Misterhult av skeppsbyggmästaren Anders Peter Andersson. För vem fartyget byggdes framgår ej.
Fribrev för fartyget saknas.

1869
Fartyget förbyggs i Nynäs, Misterhult för skepparen Karl Johan Johansson i Misterhult.

1871-08-04
Registrerad i Västerviks sjömanshus fartygsregister på A. J. Johansson med hemorten Hamnö, Örö, Misterhult.

1883
Enligt samma källa, Västerviks sjömanshus fartygsregister, är nu fartyget registrerat på A. P. Eriksson med hemorten Hällvik, Misterhult.

1895-05-24
Ett partrederi i Västervik köper fartyget 1894 och låter skeppsbyggmästaren O. E. Broberg förbygga det på varv i Västervik. Till huvudredare utses skeppsklareraren Thom Albert Bergh i Västervik, vilket även blir fartygets hemmahamn.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1897-01-15
Sakföraren Frans Erik Hellén i Västervik köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemorten Västervik kvarstår.

1899-12-09
Lantbrukaren Carl Johan Thunblad i Dagsbo, Västrum är huvudredare i det partrederi som för 1500 kronor blir nya ägare till fartyg vars hemort blir Dagsbo.

1902-08-05
Ett partrederi med skepparen Sven Vilhelm Jakobsson i Oskarshamn som huvudredare köper fartyget. Hemort blir Oskarshamn.

1904-03-02
Efter ändringar i rederiet så utses Oskar Fredrik Larsson i Oskarshamn till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1916-06-17
Skepparen Martin Bengtsson i Bromösund köper ensam fartyget för 2200 kronor samt blir huvudredare. Ny hemort Bromösund.

1918-08-19
Ett partrederi med hamnkaptenen Axel Henning Olsson i Lidköping som huvudredare blir för 7000 kronor nya ägare till fartyget. Ny hemort Lidköping.

1923-12-05
Nämndemannen Axel Andersson i Sannum är huvudredare i det partrederi som för 2500 kronor köper fartyget som får Sannum som hemort.

1935
I ett meddelande till Kommerskollegium 2/11 1935 anges att fartyget, vilket ej varit i bruk under de senaste åren, under innevarande år slopats.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Västerviks sjömanshus, Fartygsregister