Josephina (b 1826)

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 68 fot
  • Bredd: 21,8 fot
  • Djup: 9 fot
  • Dräktighet:
    • 1827: 46,6 svåra läster
    • 1840: 43,5 svåra läster
    • 1841: 45,09 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:

1826
Byggd i Djursvik av skeppsbyggmästaren Joh. Pettersson för ett partrederi i Kroka i Söderåkra. För detta ägande saknas fribrev. Det kan möjligen vara så att fartyget såldes till Malmö redan innan färdigställandet Den tidiga historiken om fartyget är ej känd eftersom fribrev saknas.

1827-06-15
Ett partrederi i Malmö är för 1000 Rd Rmt fartygets nya ägare vars hemort blir Malmö. Handelsbolaget C & M Möller i Malmö anges som huvudredare.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1841-08-13
Rederiet förbygger fartyget i Djursvik 1840 och som huvudredare utses handlaren Magnus Jonas Möller. Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.

1842-04-27
Efter att ha riggat om fartyget till skonare så utges ett nytt fribrev. Inga andra ändringar.

1850-07-05
Vid förändringar i rederiet så utses handlaren Christian Henrik Möller till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.

1852-10-05
Handlaren i Kalmar, Carl Magnus Rydberg, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Kalmar.

1853-01-11
Handelsbolaget P E Kreuger & Jennings i Kalmar blir nya ägare och som huvudredare utses handlaren Per Edvard Kreuger. Hemmahamn fortfarande Kalmar.

1859-03-28
Fartyget säljs till handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik och som huvudredare utses Erik Callerström. Ny hemort blir Påskallavik.

1859-10-20
Offentlig auktion hölls i november 1859 i Kastlösa på Öland på vraket efter skonaren Josephinna som förolyckades den 20 oktober. Sannolikt denna Josephina då lästertal är lika och senare information om fartyget saknas.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Barometern 1859-11-12