Ivernia, KCVQ/SJWA, 6411

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo213700). Fotograf: Skyfotos.
Ur J. Robert Bomans samling. Public Domain Mark (PDM).
Här som Ivernia under svensk flagg.
Basfakta:
  • Panama signal: HPJG
  • Svensk signal: KCVQ/SJWA
  • Svenskt reg. nr.: 6411
  • Längd: 83,55 meter
  • Bredd: 12,41 meter
  • Djup: 4,74 meter
  • Dräktighet:
    • 1921: 1553,92 registerton
    • 1934: 856,7 registerton
    • 1943: 878,43 registerton
    • 1947: 1010,98 registerton
    • 1951: 982,55 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1921
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 263 för Rederi AB Svenska Lloyd i Göteborg. Hemort Göteborg.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 24/2 1921.

1954-07-02
Fartyget säljs för 650000 kronor till AB Billingsfors – Långed i Billingsfors. Det namnändras till Charlotte och med hemort Billingsfors.

1958-01-15
Tigrito Steamship Co S. A. i Panama blir för 1087000 kronor nya ägare till fartyget vilket blir hemmahörande i Panama. Utgår ur svenskt register.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo218820). Fotograf: Bar, Marius.
Ur J. Robert Bomans samling. Public Domain Mark (PDM).
Här som Tigrito, troligen under Panamaflagg.

1962
Bayano Cia Nav, SA är nya ägare till fartyget, vilket fortfarande är hemmahörande i Panama.

1966
Rederiet ändrar hemort till Puerto Cortés i Honduras.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo185837-36AF). Fotograf Boman, J. Robert.
Ur J. Robert Bomans samling. Public Domain Mark (PDM).
Här som Tigrito, troligen under Hondurasflagg.

1969
Upphuggen i La Spezia.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Lloyds Register
  3. Utställningshäftet “Där Skepp Byggdes”
  4. http://www.faktaomfartyg.se
  5. Sjöhistoriska museet