Basfakta:
- Svensk signal: HNKS
- Svenskt reg. nr.: 2233
- Längd: 90,95 fot
- Bredd: 24 fot
- Djup: 9,6 fot
- Dräktighet:
- 1876: 129,31 registerton
- 1895: 122,05 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik
1876
Byggd på varv i Gamleby av skeppsbyggmästaren A. C. Engström för handlaren Henrik Hugo Cornelius i Gamleby som ensam ägde fartyget och blev även huvudredare. Hemort Gamleby.
Första fribrev utfärdat 9/9 1876.
1886-04-24
Efter att andelar i fartyget sålts så ägs det nu av ett partrederi i Gamleby med grosshandlaren Albert Cornelius i Gamleby som ny huvudredare. Hemort ej ändrad.
1898-04-29
Ett partrederi i Västervik är den nya ägaren till fartyget där skeppsklareraren Knut Theodor Sjögren från Västervik blir utsedd till huvudredare. Ny hemort blir Västervik.
1900-03-27
Skepparen Carl Victor Bayard i Oskarshamn blir för 5.000 kronor ny ensam ägare och huvudredare. Hemort blir Oskarshamn.
1902-05-02
Christina Jacobsson, handelsidkare och bosatt i Oskarshamn är ny ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.
1903-06-03
Fartyget säljs för 2.350 kronor till ett partrederi i Oskarshamn med kontorschefen Axel Julius André som huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1905-11-13
Under resa Ystad – Oskarshamn i barlast drev fartyget i en häftig storm mot tyska kusten och strandade utanför Swinemünde och blev vrak. Besättningen räddades. Fartyget kondemnerades i Swinemünde.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Oskarshamnstidningen 1911-11-18