Hållsviken, JDGR, 1626

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo48530C). Ur Carl Gösta Jacksons samling.
Public Domain Mark (PDM).
Här med namnet Nya Södertelge.
Basfakta:
  • Svensk signal: JDGHR
  • Svenskt reg. nr.: 1626
  • Längd: 31,84 meter
  • Bredd: 5,07 meter
  • Djup: 2,07 meter
  • Dräktighet:
    • 1872: 8,5 nyläster
    • 1877: 87 ton
    • 1889: 84,38 registerton
    • 1895: 81,81 registerton
    • 1907: 88,03 registerton
    • 1912: 87,00 registerton
    • 1916: 82,71 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1868
Fartyget är byggt Oskarshamns Mekaniska Verkstad i Oskarshamn för Wilh. H. Kempe i Stockholm och under namnet Hållsviken. Hemort Stockholm.

1871
Rederiet ändrar fartygets namn till Hållsviken I.

1877
Rederiet låter namnändra fartyget till Nya Södertelge.

1889
Nu ägs fartyget av Nya Ångbåts AB Mälaren med greve Walther von Hallwyl som huvudredare. Fartyget fortfarande hemmahörande i Stockholm.

1894-10-16
Fartyget ägs av Nya Ångbåtsbolaget Mälaren i Stockholm med greve Walther von Hallwyl som huvudredare och med hemort Stockholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1897-04-27
För 35000 kronor blir Ångbåts AB Vestra Södertörn ny ägare till fartyget vars hemort nu blir Södertörn.

1930-05-20
Ett partrederi i Trosa köper fartyget för 10000 kronor. Det namnändras till Trosa och det får Trosa som hemort.

1931-03-04
De förra ägarna överför fartyget till Trosa Rederi AB i Trosa med samma köpevillkor som tidigare. Inga övriga ändringar.

1931-05-21
Fartyget namnändras till Ilända Express.

1932
1932 köper Waxholms nya Ångfartygs AB fartyget på auktion för nedskrotning för 3150 kronor. Ägarna meddelar Kommerskollegium 8/2 1936 att fartyget skrotats. Avföres ur registret redan 1932.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”.
  3. Sveriges skeppslista
  4. Stockholm sjömanshus, fartygsregister.