Gustaf, HNPR, 2430

Tyvärr saknas bild på fartyget.

Basfakta:
  • Svensk signal: HNPR
  • Svenskt reg. nr: 2430
  • Längd: 77 fot eller 22,95 meter
  • Bredd: 20 fot 10 tum eller 5,73 meter
  • Djupgående: 8 fot 3 tum eller 2,44 meter
  • Dräktighet: 83,95 ton
  • Riggning/typ: skonert
Historik:

1877
Byggd av skeppstimmermannen A. Pettersson i Ekenäs i Kalmar län för skepparen Carl Gustaf Olsson i Ekenäs som ensam äger fartyget och även är huvudredare. Hemort Ekenäs.
Första fribrev utfärdat 24/4 1877.

1881-03-10
Vice konsuln Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.

1888-05-05
Fartyget köps efter konkurs av tidigare ägaren, för 4.000 kronor av skepparen Christian Nilsson i Smyge i Östra Torps socken som blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemmahamn blir Smyge.

1895-03-01
Ett partrederi i Smyge med två deltagare äger nu fartyget och som ny huvudredare utses skepparen Anders Nilsson i Smyge. Hemort som tidigare.

1899-04-04
Fartyget ägs nu av ett partrederi med elva deltagare i Brantevik och med skepparen Håkan Andersson som utsedd huvudredare. Hemort Brantevik.

1901-03-08
Skepparen Sven Petter Nilsson i Mönsterås köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Mönsterås.

1916-08-04
Trävaru AB Efraim Jennes i Figeholm köper fartyget för 121.500 kronor och ny hemort blir Figeholm. Någon specifik huvudredare är inte angiven utan firman tecknas av Efraim och Sture Jennes.

1922-04-11
Ett partrederi med tre deltagare i Borgholm köper fartyget för 7.500 kronor och utser kommunalordföranden Per Alfred Petterson till huvudredare. Ny hemort blir Borgholm.

1927-01-??
Fartyget sålt till kapten Carl Eurenius Eriksson i Öregrund. Ägaren avriggar fartyget och förändrar det till pråm. Hemmahamn Öregrund.

1927-04-08
Fartyget säljs för 700 kronor till Gimo-Österby bruks AB som nu namnändrar det till “Carlholm 28” och har som hemmamhamn Karlholm.

1932-05-19
Ägarna meddelar Kommerskollegium den 20/10 1932 att pråmen “Carlholm 28” blivit sänkt vid ovanstående datum och blivit vågbrytare.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.