Furesöen, SFWI, 3829

Bild från M/S Museet for Søfart (bild nr 000011931). CC-BY-NC-SA
Basfakta:
  • Dansk signal: –
  • Svensk signal: SFWI, SFB-4764
  • Svenskt reg. nr.: 3829
  • Längd: 18,9 meter
  • Bredd: 3,74 meter
  • Djup: 1,71 meter
  • Dräktighet:
    • 1900: 22,29 registerton
    • 1919: 24,71 registerton
    • 1936: 14,94 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg, motorfartyg
Historik:

1896
Fartyget är byggt som nybygge nr 210 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad och Skeppsdockas AB i Oskarshamn för A/S Baadefarten Lyngby – Farum i Lyngby, Danmark och under namnet Furesøen.
Fartyget användes i insjöfart varför det inte registrerats i Danmarks skeppsregister.

1898
Fartyget fartyget köps på auktion av A/S Hotel Kongen af Danmark i Köpenhamn.

1901-04-16
Fartyget köps 25/7 1900 för 22.000 kronor av Ångbåts AB Bomhus i Gävle och som huvudredare utsågs kontorschefen Hjalmar Ljungberg.
Fartyget namnändrades till Bomhus II.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1919-03-18
Ett partrederi i Enköping med konditorn Klas Fredrik Lundevall som huvudredare blir för 20.500 kronor fartygets nya ägare. Fartyget namnändras till Fagerudd och ny hemort blir Enköping.

1922-03-06
Huvudredaren, konditorn Klas Fredrik Lundevall, köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och fortsatt huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1927-05-27
Ångbåtsbefälhavaren Bror August Johansson i Holmsund är till priset av 14.500 kronor fartyget nye ägare. Nytt namn, Döbeln, och ny hemort Holmsund.

1933-07-21
Kaptenen Samuel Fritiof Edman i Ljungskile blir för 4.300 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hon namnändras till Storholmen med Ljungskile som ny hemort.

1938-03-28
Skepparen Emil Olsson i Ramserud, Gillberga är huvudredare i det partrederi som för 4.500 kronor är fartygets nya ägare. Ny hemort Lennartsfors.

1949-01-31
Efter förändringar i rederiet utses Karl Oskar Persson till ny huvudredare. Fartygets hemort och namn ej ändrade.

1955
Fartyget anges som motorfartyg. Dock tyder informationen på att hon redan 1951 blivit ändrad från ångslup till motorfartyg.

1956-10-19
Efter att tidigare huvudredaren avlidit så utses Kjell Douglas Andersson till ny huvudredare. Rederiet anges som Storholmens Rederi. Hemort kvarstår.

1961-02-11
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas för fartyget, nu registrerat som motorfartyg.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo184452AF). Ur Bo Palmqvists samling. Public Domain Mark (PDM

1965-06-01
Rederiet ändrar fartyget hemort till Bengtsfors. I övrigt som tidigare.
1968 förlängs fartyget på Kållandsö varv i Lidköping till 22,5 meter.

1970-12-08
Fartyget ägs nu ensam av tidigare delägaren Gertrud Doris Charlotta Andersson i Bengtsfors efter arv och gåva. Hon övertar även rollen som huvudredare. Namn och hemort som tidigare.

1996-10-21
Efter att tidigare ägaren avlidit så anges det i ett mätbrev av fartyget ägs av firman Storholmens Rederi i Bengtsfors men vid ägarbytet detta år så anges att fartyget ej har ägts av detta rederi utan enbart av förre huvudredaren. Med mycket stor sannolikhet så har fartyget brukats av Storholmens rederi. Vid ovanstående datum anmäls att ägarbyte skett och som fartygets nye ägare anges firman Vassgärdets Fastigheter i Bengtsfors AB.

2008-05-14
Fartyget är nu registrerat på Dalslands Kanaltrafik AB med hemort i Bengtsfors.

Fartyget går 2025 fortfarande i sommartrafik med passagerare på Dalslands Kanal.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet ”Där Skepp Bygges”.
  3. Sveriges skeppslista
  4. https://mfs.dk/frederik-frederichsen
  5. Transportstyrelsen
  6. Sjöfartsverket