Fridhem, JMBK, 3821

Basfakta:
  • Dansk signal: NSRQ
  • Svensk signal: JMBK
  • Svenskt reg. nr.: 3821
  • Längd: 24,68 meter
  • Bredd: 6,25 meter
  • Djup: 2,72 meter
  • Dräktighet:
    • 1901: 89,80 registerton
    • 1911: 86,39 registerton
    • 1926: 93,47 registerton
  • Riggning/typ: skonare/pråm
Historik:

1881
Fartyget byggd på Kolboda Varv av skeppsbyggmästaren H. Olsen för Lauritz Christian Peter Lund i Rönne på Bornholm under namnet Terpsichore.

1894-03-29
Fartyget köps av Johan Leonhard Ahlefeldt Tang i Köpenhamn, vilket även blir ny hemort för fartyget.

1901-04-04
Ett partrederi på Gotland med handlaren Anders August Johansson i Visby som huvudredare köper in fartyget till Sverige för 8500 kronor. Ny hemort blir Visby. De ny ägarna namnändrar fartyget till Fridhem.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1916-05-20
Kontoristen John Emanuel Johansson i Mönsterås är huvudredare i det partrederi som till ett pris av 11700 kronor blir ägare till fartyget. Ny hemort blir Mönsterås.
I november 1923 kolliderar fartyget mellan Helsingör och Helsingborg med den Norska ångaren Arna från Bergen. Fartyget bogseras till Helsingborg där hon sannolikt kondemneras.

1925-02-16
J. E. Nordin & Co AB i Stockholm köper det havererade fartyget för 1200 kronor och låter Saltviks Slip i Oskarshamn avrigga det och förändra det till pråm. Ny hemort Stockholm.

1933-08-??
Pråmen säljs till skepparen Amandus Österman, Dyvassö, Utanbro för upphuggning.

1938
Enligt meddelande till Kommerskollegium från hamnkaptenen vid Stockholms hamnkontor 19/5 1938 så anges att “pråmen Fridhem som ligger vid Oxberget, Lilla Värtan är fullständigt förstörd och oduglig för trafik, ja rent ut sagt värdelös”. Avregistrerades samma år.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Boken “Med Sejl, Damp & Motor. Bornholmska skepp 1850-1998” (ISBN 87 88179 35-4)