Florence, KBQS/SIME, 6099

Bild från Västerbottens museum(B 16124). Foto Ernst Sandlund.
Ur Ernst Sandlunds samling. Public Domain Mark (PDM).
Lastning av fartyget Selgösund från Mörbylånga ute på redden vid Norrbyskär vid Umeå.
Basfakta:
  • Dansk signal: NPHQ
  • Svensk signal: KBQS/SIME
  • Svenskt reg. nr.: 6099
  • Längd: 25,49 meter
  • Bredd: 7,10 meter
  • Djup: 2,98 meter
  • Dräktighet:
    • 1919: 97,84 registerton
    • 1920: 92,82 registerton
    • 1923: 98,94 registerton
    • 1930: 93,77 registerton
    • 1947: 99,23 registerton
  • Riggning/typ: 3-mast skonare/3-mast motorskonare
Historik:

1875
Fartyget är byggt i Marstal, Danmark och med namnet Wemyss Castle.

1883
Registrerat på C. P. Goldmann i AEreskjöbing.

1889
R. J. Albertsen i Marstal är ny registrerad huvudredare.

1911
Nu ägd/redad av N. E. Schmidt i Marstal.

I April 1912 , då fartyget var på resa från Oskarshamn mot Reykjavik kolliderade det i närheten av Utklippan med den svenska ångaren Hasting från Helsingborg varvid hon vattenfylldes men höll sig flytande på sin last. Hasting bogserade fartyget till Karlskrona där det efter besiktning kondemnerades.

1919-05-03
1916 och för 200 kronor köper ett partrederi i Mörbylånga med lantbrukaren Olof Martin Mårtensson i Mörbylånga som huvudredare det vid Säljö, Karlskrona liggande och 1912 kondemnerade vraket efter Wemyss Castle. Rederiet låter förbygga det i Bergkvara 1918 och vid datum ovan erhåller fartyget, som nu namnändrats till Selgösund, svenskt Nationalitets- och registreringscertifikat.

1930-05-02
Ett partrederi i Påskallavik blir för 13700 kronor nya ägare till fartyget och till huvudredare utses skepparen Sven Magnus Nilsson i Påskallavik. På Saltviks Slip i Oskarshamn installeras en hjälpmaskin i fartyget. Det namnändras till Florence och får Påskallavik som ny hemort.

1955-03-01
Skepparen Erling Ivar Vilhelm Jonsson i Persnäs på Öland blir för 8000 kronor ensam ägare och huvudredare. Fartyget köps med tanke på att det skall skrotas. Fartygets hemort blir Sandviken.

1958-04-17
Kamrer Bertil Bengtsson i Västervik köper ensam fartyget för 1000 kronor då det ligger upplagt vid Vituddens varv i Västervik och är förändrad till pråm. Hemorten blir Västervik.

1960-07-21
Fartyget/pråmen säljs för 1200 kronor till Christian Filholm Christensen från Danmark.
I och med försäljningen avförs fartyget ur svenskt register.

Fartygets slutliga öde ej känt.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister
  3. Dansk Søulykke-statistik