Basfakta:
- Svensk signal: HCRJ
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 88 fot
- Bredd: 23,6 fot
- Djupgående: 13 fot
- Dräktighet:
- 1849: 86,5 svåra läster.
- 1866: 48 nyläster eller 147,24 registerton
- 1877: 160,51 ton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1848
Byggt på Ågårds varv i Lidköping av skeppsbyggmästaren Gustaf A Lundgren för ett partrederi i Göteborg med grosshandlaren Viktor Kjellberg som huvudredare. Fartygets hemort blev Göteborg.
Första fribrev utfärdat 1849-01-30.
1855-05-11
Förre delägaren, grosshandlaren Karl J Sirenius i Göteborg, köper samtliga andelar i fartyget och blir med det ensam ägare och huvudredare. Fartygets hemort Göteborg kvarstår.
1856-04-08
Firman J. Ringborg i Norrköping köper fartyget och till huvudredare utses grosshandlaren Ludvig Ringborg. Ny hemort blir Norrköping.
1869-02-27
Ett partrederi i Lysekil är nya ägare till fartyget och de utser vice konsuln Benj Gustaf Mollén i Lysekil till ny huvudredare. Lysekil blir fartygets nya hemort.
1877-02-15
Handlaren Anton Radhe i Oskarshamn blir huvudredare när ett partrederi i Oskarshamn köper fartyget för 4.000 kronor. Ny hemort Oskarshamn.
1880-04-03
Ett partrederi i Uddevalla med A E Jakobi som huvudredare förvärvar fartyget och Uddevalla blir fartygets hemort.
1881
Enligt Uddevalla Sjömanshus, fartygsregister slopades fartyget under året.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Uddevalla Sjömanshus, fartygsregister
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn