Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 45 fot
- Bredd: 17 fot
- Djup: 2,9 fot
- Dräktighet:
- 1804: 13,91 svåra läster
- 1808: 19,39 svåra läster
- 1814: 27,32 svåra läster
- 1817: 16,9 svåra läster
- 1821: 26 svåra läster
- 1823: 36,25 svåra läster
- 1833: 34,61 svåra läster
- Riggning/typ: jakt/slup/galeas
Historik:
1799 ?
Att fartyget troligen är byggt som jakt detta år i Påskallavik baseras på en not i första fribrevet från 1804 som anger att det mättes i Kalmar 1799. Tyvärr saknas fribrev från perioden.
1804-08-09
Ett partrederi i Ystad är registrerade som fartygets ägare. Hemort Ystad.
Fartygets namn anges till Elisabeth. 1811 riggas fartyget om till slup och 1814 förbyggs det i Ystad.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1816-07-02
Handlaren i Visby, Edvard Israel Grubb, är ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort blir Visby.
1819 riggas hon om till galeas.
1820-07-12
Christian Adolph Engeström, handlare i Visby, är ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Visby kvarstår.
1821-07-03
Huvudredaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi och under det nya namnet Wänskapen.
Troligen kvarstår Engeström som huvudredare.
Fartyget förbyggs i Visby och för nya mått enligt nedan.
Längd: 59,6 fot
Bredd: 18,2 fot
Djup: 9,25 fot
1823-04-24
Grosshandlaren Claes Claesson i Stockholm blir ny ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1828-08-27
C. F. Österberg, även han grosshandlare i Stockholm, är nu ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort Stockholm kvarstår.
1829-09-29
Ny ägare i form av grosshandlaren Carl Claesson i Stockholm. Han är ensam ägare och tillika huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1832-07-27
Fartyget köps av ett partrederi där grosshandelsfirman Lovén & Co i Stockholm är huvudredare. Hemort bibehålles.
1837
Fartygets fribrev från 1836 återsändes till Kommerskollegium 15/10 1837 av huvudredaren utan att ange orsak.
Från 1837 hör fartyget hör hemma i Härnösand. Någon ägare anges ej men befälhavare är Israel Frånberg. Om Frånberg även var ägare till fartyget kan ej utläsas eftersom fribrev sannolikt ej utfärdats efter 1836.
Fartygets vidare öden är ej kända. Har du som läser detta information du kan dela, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarier.
- Sjömanshuset i Härnösand, Sjömansrullor.
- Stockholms sjömanshus, Mönstringsrulla.