Dockan, HNPK

Modell av fartyget.
Basfakta:
  • Svensk signal: HNPK
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 113 fot
  • Bredd: 24,75 fot
  • Djupgående: 11 fot
  • Dräktighet:
    • 1876: 201,65 ton
  • Riggning/typ: Skonertskepp
Historik:

1877
Fartyget byggs på Oskarshamns Mekaniska Verkstad & Skeppsdocka AB av skeppsbyggmästaren Sven Olsson för ett partrederi bestående av två delägare med bruksägaren Gustaf Tillberg som huvudredare. Hemmahamn Oskarshamn.
Första fribrev daterat 1877-04-19.

1882-11-28
Andelarna i fartyget förändras så att handelsbolaget G & F Johansson i Oskarshamn blir nu den största ägaren. Huvudredare troligtvis Fredrik Johansson vilket dock ej anges i fribrevet, men haverirapporten till kommerskollegium den 10/8 1895 är undertecknad Fr Johansson.

1887-06-10
Ytterligare förändringar i rederiet återigen utan att huvudredare anges. Hemort kvarstår.

1895-05-28
På resa från Paranagua mot Rio Grande do Sul i Brasilien med bl.a. virke drev fartyget iland, med havererat roder och kapad rigg, i orkanliknande väder och hög sjö norr om Rio Grande do Sul i Södra Brasilien och bröts upp och blev totalt vrak. Fartyget var oassurerat. Besättningen räddades. Sjöförklaring inför Svenska & Norska konsulatet i Rio Grande do Sul.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, Fribrev
  3. Boken “Sjöfolk och kustbor berättade för Kerstin Werner” utgiven av Oskarshamns Sjöfartsförening. (ISBN:91-630-0546-8)
  4. Oskarshamnstidningen