Dharwar, JHVM, 3282

Bild från Kalmar läns museum. Public Domain Mark. Troligen fartygets första besök i Oskarshamn 1898.
Basfakta:
  • Svensk signal: JHVM
  • Svenskt reg. nr.: 3282
  • Längd: 68,99 meter
  • Bredd: 11,40 meter
  • Djup: 7,13 meter
  • Dräktighet:
    • 1898: 1270,53 registerton
  • Riggning/typ: fregattskepp
Historik:

1864
Byggd som byggnr. 30 på varvet Harland & Wolff i Belfast, Irland för Iron Ship Co i Bombay, Indien.

1869
Registrerad på J. Willis i London.

1876
Registrerad på J. Willis & Son i London.

1898-06-07
Ett partrederi i Oskarshamn med sjökaptenen Johan Erik Hagström som huvudredare är de nya ägarna till fartyget. Hemort Oskarshamn. Interimscertifikat utfärdat av generalkonsulatet i London vid datum ovan.
Ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 9/8 1898.

1900-11-06
Rederi AB Dharwar i Gävle köper fartyget och trolig huvudredare är I. Elfversson. Ny hemort blir Gävle.

1904-07-26
Till ny huvudredare utses troligen den verkställande direktören i rederiet, Erik Axel Brodin. Inge ändring av hemort.

1906-02-05
Då tidigare rederiet trätt i likvidation så köps fartyget av Nya Rederi AB Dharwar i Gävle. Ingen ändring av hemort eller huvudredare.

1909-04-01
Enligt dokumenten i Nationalitets- och registreringscertifikat så säljs fartyget i Le Havre av Nya Rederi AB Dharwar i likvidation till Gio. Batta Bertirello & Fratelli i Genua, Italien och utgår därmed ur svenskt register.
Information om köpare stämmer även med uppgifter i Lloyd’s Register 1909.

Enligt Boken “Gävles segelfartyg i utrikes fart sedan 1750-talet” så säljs fartyget 1909 i Le Havre till Palermo för trolig upphuggning.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Boken “Gävles segelfartyg i utrikes fart sedan 1750-talet” ISBN-978-91-977676-0-6
  3. Lloyd’s Register of Shipping
  4. Wikipedia