Desideria

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 59 fot
  • Bredd: 18 fot
  • Djup: 6,5 fot
  • Dräktighet:
    • 1828: 18 svåra läster
    • 1834: 18,27 svåra läster
    • 1837: 26,03 svåra läster
    • 1839: 24,26 svåra läster
  • Riggning/typ: jakt/slup
Historik:

1824
Fartyget är byggt som jakt i Idö by, Vätö av en ej namngiven byggmästare.

Historik före 1828 ej känd.

1828-07-11
Fartyget tillhör bokhållaren J. M. Bruun i Kalmar som låter förbygga fartyget i Kalmar under 1827. När Bruun blev ägare och huvudredare till fartyget framgår ej.
Ovanstående datum är då första fribrev är utgivet.

1830-06-11
Handlaren J. P. Dufvander i Döderhultsvik blir fartygets nye ägare och huvudredare. Hemort Döderhultsvik.

1834-07-17
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med provisionshandlaren Carl J. Bergström i Döderhultsvik som huvudredare. Fartyget hemort Döderhultsvik bibehålles.

1836-06-21
Huvudredaren Carl J. Bergström köper samtliga andelar i fartyget så att han nu är ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemorten är fortfarande Döderhultsvik.
1837 förbyggdes fartyget i Döderhultsvik av timmermannen C. M. Hagenberg som även riggade om det till slup.

1839-10-22
Handlaren Nils Callerström i Kalmar köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Kalmar.

1841-04-02
Redas nu av ett partrederi efter att ägaren sålt andelar i fartyget. Callerström fortsätter som huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.

1841-10-22
Under resa från Lübeck not Kalmar i barlast strandade fartyget på Gedser rev och blev troligen vrak.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie.
  2. Kalmar Rådhusrätt & Magistrat.
  3. Tidningen Svenska Biet 1841-11-10