Concordia, HBJQ, 1398

Basfakta:
  • Svensk signal: HBJQ
  • Svenskt reg. nr.: 1398
  • Längd: 145 fot
  • Bredd: 31 fot
  • Djup: 16,5 fot
  • Dräktighet:
    • 1867: 140 nyläster eller 395,59 registerton
    • 1887: 415,42 registerton
    • 1894: 392,62 ton
  • Riggning/typ: skepp
Historik:

1867
Fartyget är byggt på Nynäs varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Johan Truelsson för ett partrederi på orten med handlaren Johan Ludvig Rosén som huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 20/8 1867.

1871-04-13
Ett partrederi i Helsingborg med handlaren Axel Pettersson som huvudredare köper fartyget och hemorten blir Helsingborg.

1887-07-13
Ett partrederi med sjökaptenen Jöns Petter Andersson blir fartygets nya ägare. Fartygets nya hemort blir Höganäs.

1894-07-19
Rederiet ändrar hemort till Helsingborg. I övrigt inga ändringar.

1895-12
Fartyget som var på resa från Sverige mot East London i Sydafrika med trälast grundstötte vid ingång till hamnen i East London så illa att det kondemnerades. Fartyget och inventarier såldes på auktion.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Öresundsposten 1896-01-29