Cimbrishamn, HLGM

Basfakta:
  • Svensk signal: HLGM
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 128 fot
  • Bredd: 26 fot
  • Djupgående: 13,6 fot
  • Dräktighet:
    • 1874: 62 nyläster eller 188,19 registerton
    • 1877: 227,11 registerton
    • 1887: 216,59 registerton
  • Riggning/typ: barkskepp
Historik:

1863
Byggd i Hamburg, troligtvis under namnet “Hongkong“.

1874-04-16
Ett partrederi med tio deltagare i Simrishamn och där grosshandlaren Johan Daniel Björkegren valdes till huvudredare är ägare till fartyget. Hur och när rederiet köper fartyget eller när det namnändras till “Cimbrishamn” framgår ej av fribrevet. Hemort anges till Simrishamn.

1886-05-17
Förre delägaren, skepparen Anders Bengt Olsson i Baskemölla, köper ensam fartyget, som nu omriggats till skonertskepp, på auktion för 3.000 kronor. Som huvudredare antas kontoristen Karl Anker Dam i Oskarshamn. Fartyget nya hemort blir Oskarshamn.

1888-05-23
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med två deltagare och till ny huvudredare utses handlaren Olof Wingren i Oskarshamn. Fartygets hemort Oskarshamn kvarstår.

1889-04-24
Efter förändringar i rederiet utses sjökapten Frans Rosenström i Oskarshamn till ny huvudredare. Hemort som tidigare.

1891-04-30
Fartyget säljs till ett nytt partrederi med två deltagare i Oskarshamn och där befraktningsagenten Erik Mauritz Alexius Hagström i Oskarshamn utses till huvudredare. Hemort oförändrad.

1892-10-25
Under resa från Middlesbrough mot Kolding med en last av salt sprang fartyget läck i öppen sjö vid Istrup i Danmark och blev satt på land vid Hvidbjerg nordre strand på Jyllands västkust och blev fullständigt vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Sveriges skeppslista
  2. Kommerskollegium, fribrev.
  3. Oskarshamnstidningen 5/11 1892
  4. https://vragwiki.dk