Celeritas

Bild från Kalmar läns museum (KLMF.Fartyg00049).
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 78,70 fot (mått efter förbyggnaden 1857)
  • Bredd: 25,0 fot
  • Djup: 10,4 fot
  • Dräktighet:
    • 1814: 43 svåra läster
    • 1824: 41,5 svåra läster
    • 1830: 45,25 svåra läster
    • 1831: 47,73 svåra läster
    • 1841: 41,28 svåra läster
    • 1857: 55,43 svåra läster
    • 1871: 38 nyläster
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

Fartyget är byggt i Västernorrland okänt år och av okänd skeppsbyggmästare.

Historik före 1814 ej känd. Första kända mätbrev från 1814.

1814
Fartyget tillhör ett partrederi i Visby. Huvudredare ej angiven
Första fribrev utfärdat 24/4 1816.

1824-06-14
Ett partrederi i Kalmar är nya ägare till fartyget. Huvudredare ej angiven. Hemort troligen Kalmar.
Fartyget förbyggs 1824 på Figeholms skeppsvarv.

1825-05-17
Handlaren i Kalmar, Gustaf Berg, köper fartyget och som ensam ägare blir han även huvudredare. Hemort Kalmar.
Fartyget förbyggs på varv i Kalmar under 1830.

1843-03-31
Ägaren säljer fartyget till ett partrederi i Kalmar där handelsbokhållaren Georg Berg blir huvudredare. Hemort Kalmar

1845-04-22
Fartyget säljs till ett nytt partrederi i Kalmar med handlaren Abraham Brunnius som huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.

1847-10-26
Partrederiet förändras och till ny huvudredare utses handlaren Sven Ulrik Ljungberg i Kalmar. Ingen ändring av hemort.

1849-03-13
Handlaren Johan Gustaf Engström i Döderhultsvik köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Döderhultsvik.
Fartyget förbyggs 1857 på Lindnäs varv i Misterhult av skeppsbyggmästaren Nils Peter Carstens.

1858-05-04
Fartyget köps av Oskarshamns Handelsbolag och som huvudredare utses handlaren Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn. Hemort Oskarshamn.

1861-04-19
Fartyget köps tillbaka till Johan Gustaf Engström och han blir som ensam ägare återigen huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.

1872-11-13
Strandade på Nordmandssanden i Faxe bukt och blev vrak. Besättningen räddades. Lasten bärgades till Præstø.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Oskarshamns sjömanshus, Fartygsregister
  3. https://vragwiki.dk