Basfakta:
- Svensk signal: HJFP
- Svenskt reg. nr: 2086
- Längd: 104 fot 5” (31,87 meter)
- Bredd: 26 fot 6” (7,93 meter)
- Djupgående: 12 fot 10” (3,83 meter)
- Dräktighet:
- 1872: 71,5 nyläster eller 212,5 registerton
- 1876: 236,72 ton
- 1894: 220,86 registerton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1872
Byggd på varv i Oskarshamn av byggmästaren Per Johan Petersson för ett partrederi med två deltagare i Oskarshamn. Till huvudredare utsågs sjökapten Seth Wickberg i Oskarshamn. Fartygets hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 20/8 1872.
1873-04-16
Fartyget säljs till ett partrederi med fyrtiofyra deltagare i Farhults socken i Malmöhus län och där hemmansägaren Lars Jönsson i Pottmjöhult, Malmöhus län blir huvudredare. Hemort blir Pottmjöhult.
1891-03-03
Ett partrederi med tjugotvå deltagare i Helsingborg köper fartyget och till huvudredare utses sjökapten Carl Fredrik Ewald i Helsingborg. Fartygets nya hemort blir Helsingborg.
1894-12-24
Efter ägarförändringar i rederiet utses fanjunkaren Widga Svensson i Helsingborg till ny huvudredare.
1896-03-13
Rederiet utser grosshandlaren Nils Magnus Påhlsson till ny huvudredare. Inga andra ändringar.
1903-09-10
Under resa från Lowestoft i barlast och i full orkan förolyckas fartyget totalt vid Engås Wallda nära Kungsbacka. Besättningen räddades.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat