Carl, HCTS, 483

Basfakta:
  • Svensk signal: HCTS
  • Svenskt reg. nr: 483
  • Längd: 61 fot
  • Bredd: 19,33 fot
  • Djupgående: 7,5 fot
  • Dräktighet:
    • 1869: 15,5 nyläster eller 50,98 registerton
    • 1877: 46,76 ton
    • 1891: 46,7 registerton
    • 1897: 39,93 registerton
  • Riggning/typ: slup/galeas
Historik:

1869
Byggd på Grämkulla varv i Söderåkra av skeppsbyggmästaren Olof Månsson för skepparen Håkan Karlsson i Rotavik, som var ensam ägare och huvudredare. Fartyget hemort blev Rotavik, Söderåkra.
Första fribrev utfärdat 6/4 1869.

1872-09-30
Ett partrederi i Oskarshamn med sjökaptenen Johan Erik Hagström som huvudredare blir nya ägare. Ny hemort Oskarshamn.

1873-04-28
Skepparen Andreas Johansson på Styrsö blir ensam ägare till fartyget och hemmahamn blir Styrsö.

1878-05-22
Styrmannen Karl Johan Andersson i Mulatorp, Torsås köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Bergkvara.

1882-01-12
Enligt Kalmar sjömanshus fartygsregister så registrerades fartyget vid ovanstående datum på en J. Petersson i Södvik, Persnäs som huvudredare. Hemort Södvik, Persnäs.
Fribrev för ägandet finns ej.
Fartyget förbyggs och riggas som galeas av A. E. Svensson i Mönsterås 1891.

1893-04-19
August Emil Svensson, skeppare i Borgholm, blir ensam ägare och huvudredare för fartyget. Ny hemort Borgholm.

1894-05-22
Ett partrederi i Kalmar med sjömannen John Alexander Johansson som huvudredare är för 1300 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Kalmar.

1899-04-04
Sjömannen Carl Otto Bergström i Timmernabben är huvudredare för ett partrederi som för 1900 kronor nu är fartyget nya ägare. Hemort Timmernabben.

1916-05-29
Ett nytt partrederi är för 500 kronor nya ägare och rederiet utser grosshandlaren Frans Olof Nilsson i Timmernabben till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1917-05-02
Rederi AB Freja i Stockholm blir nya ägare till fartyget som nu köps för 2500 kronor. Fartyget ändras till pråm med hemort Stockholm.

1920
Ägaren meddelar Kommerskollegium att fartyget huggits upp och det utgår då ur registret.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
  2. Kalmar sjömanshus, fartygsregister