Carl & Anna, HDGF

Basfakta:
  • Svensk signal: HDGF
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 74 fot
  • Bredd: 24,25 fot
  • Djup: 10,54 fot
  • Dräktighet:
    • 1869: 43,5 nyläster eller 131,14 registerton
    • 1879: 115 ton
    • 1893: 114 ton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1869
Fartyget är byggt på Harö i Roslagen av skeppsbyggmästaren A. S. Cederblad för hemmansägaren Carl Peter Jansson i Bro. Fartygets hemort Harö by.
Första fribrev utfärdat 7/6 1869.

1870-04-27
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga övriga ändringar.

1885
Sveriges skeppslista för året anger samma huvudredare men att fartyget nu är hemmahörande i Misterhult.

1887
Återigen en uppgift från Sveriges skeppslista som anger samma huvudredare men att hemorten nu är Harö.

1889
Enligt Sveriges skeppslista är hon nu hemmahörande i Rörvik och med O. Eriksson som huvudredare

1893-94
Årets Skeppslista anger C. A. Pettersson som huvudredare och fartygets hemort till Stockholm.

1894?
Vid fartyget förolyckande anger sjöförklaringen, som finns med i fribrevet, att fartyget vid tillfället ägdes av Mathias Lundqvist och hemmahörande i Östhammar. När Lundqvist köpte fartyget anges ej.

1894-06-26
Fartyget förolyckades vid Bålsön utanför Hudiksvall.

Notera att uppgifterna för 1885 tom 1893-94 ej verifieras i fribrevet.
1885 års uppgifter anges även i Stockholms sjömanshus fartygsregister. Varken Oskarshamns eller Västerviks sjömanshus fartygsregister har någon registrering av fartyget.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Sveriges skeppslista
  3. Stockholms, Oskarshamns och Västerviks sjömanshus fartygsregister.