
Basfakta:
- Dansk signal: NBSL
- Svensk signal: JCMD
- Svenskt reg. nr: 1224
- Längd: 29,31 meter
- Bredd: 7,25 meter
- Djupgående: 3,39 meter
- Dräktighet:
- 1846: 85 svåra läster
- 1891: 144 nrt (Dk)
- 1894: 145,88 registerton
- 1895: 136,10 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1846
Byggd på stora varvet i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen för Christian Broberg & Søn i Köpenhamn och med namnet Brasilianeren. Hemmahamn Köpenhamn.
1869
Sålt till ett partrederi med Skeppsredaren B. J. Jans i Dragör som huvudredare. Hemort Dragör.
1894-04-14
Fartyget inköpt för 4.000 kronor till Sverige av ett partrederi i Limhamn med fabrikören Sven Nilsson som huvudredare. Fartyget namnändras till John. Hemort blev Limhamn.
1901-02-19
Skepparen Per Mårtensson i Limhamn köper ensam fartyget och blir med detta även huvudredare. Hemort fortfarande Limhamn.
1905-09-30
Ett partrederi i Alstad, Malmöhus län, köper fartyget och som huvudredare utses skepparen Axel Claus i Alstad. Ny hemort blir Alstad.
1905-12-03
Under resa från Hamnholmen i Finland mot Köpenhamn med trälast förolyckas fartyget ca 12 distansminuter från Fårö fyr och blir vrak. Besättningen räddas av ett tyskt fartyg och ilandsattes i Hamburg. Sjöförklaring vid generalkonsulatet i Hamburg.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mäte- och bilbrev