Askur, HJCV, 2290

Bild från Digital museum (beskuren).
Basfakta:
  • Norsk signal: ?
  • Svensk signal:HJCV
  • Svenskt reg. nr: 2290
  • Längd: 42,41 meter
  • Bredd: 6,99 meter
  • Djupgående: 3,52 meter
  • Dräktighet:
    • 1872: 57,5 nyläster eller 200,63 registerton
    • 1877: 267,08 ton
    • 1882: 247,18 registerton
    • 1888: 242,39 registerton
    • 1895: 233,04 registerton
    • 1897: 231,74 registerton
  • Riggning/typ: ångskonert
Historik:

1872
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad som nybygge 115 av skeppsbyggmästaren Sven Olsson för Rederiaktiebolaget Svea i Stockholm med Albert Fredholm som huvudredare. Hemmahamn Stockholm. Första fribrev utfärdat 18/7 1872.

1877-09-19
Såldes till ett partrederi i Köping med Magnus Lindberg som huvudredare och fick Köping som hemort.

1883
Kolsva bruk övertar fartyget med C P Lindberg som huvudredare.

1888-05-19
Stockholm Transport- och Bogserings AB köper fartyget. Hemmahamn blir Stockholm och huvudredare blir direktör Anders Gustaf Förselius.

1889-04-15
Köptes av skeppsklareraren Carl Gustaf Thulin som blev ensam ägare och då även huvudredare. Hemort Stockholm.

1890-03-31
Ett partrederi i Härnösand med vice konsuln Pehr Wilhelm Åkerstedt som huvudredare köpte fartyget. Hemmahamn blir Härnösand.

1897-10-08
Fartyget säljs till kapten Birger Berg i Stavanger, Norge och utgår ur svenskt register.

1915
Sigurd W Böe i Bergen, Norge köper fartyget.

1915-03-04
Under resa mellan Haugesund – Hull med last av sill sprang fartyget läck och övergavs. Fartyget sjönk i Nordsjön och besättningen räddades av danska fartyget Normand.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat.
  2. https://kulturpunkt.org
  3. Sveriges skeppslista
  4. Utställningshäftet “Där Skepp Byggdes”.