Anna Sophia, HBFT

Basfakta:
  • Svensk signal: HBFT
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 67,30 fot
  • Bredd: 21,45 fot
  • Djup: 9,35 fot
  • Dräktighet:
    • 1841-07: 39,84 svåra läster
    • 1841-12: 43,60 fot
    • 1866: 27 nyläster eller 85,63 registerton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1841
Fartyget är byggt på Lövö, Mönsterås av skeppsbyggmästaren J. P. Hallström, ursprungligen för J. P. Löfgren på Lövö.
Fribrev ej utfärdat varför det troligen inte togs i bruk av beställaren.

1841-08-13
Handlaren i Malmö, Petter Ståhle, köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort Malmö.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.

1858-09-21
Ett partrederi i Ekenäs blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses skepparen Nils Petersson i Ekenäs. Ny hemort Ekenäs.

1863-08-24
Fartyget togs i beslag för bodmeriskuld i Skottland och såldes 30/6 på offentlig auktion i Falkirk till handlaren Donald Mc Donald i Edinburgh. Mc Donald var ombud för Handelsbolaget Niclas Sirenius & Co i Göteborg som erhöll fribrev vid datum ovan. Ny hemort Göteborg. Ingen huvudredare angiven.

1864-06-28
Ägarna säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Inga övriga ändringar.

1867-07-24
Ett partrederi i Ödsmål med skepparen Carl Magnus Nilsson i Korsgård som huvudredare blir nya ägare till fartyget som får Ödsmål som hemort.

1868-03-27
Till ny huvudredare utser rederiet lantbrukaren Carl Persson i Röd. Hemort Ödsmål kvarstår.

1871-03-20
Sjökaptenen Martin August Andersson i Göteborg blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget som får Göteborg som hemmahamn.

1872-03-26
Ett partrederi i Walla socken på Tjörn köper fartyget och utser lantbrukaren och f.d. riksdagsmannen Carl Ljungman från Sundsby på Tjörn till huvudredare. Ny hemort blir Walla socken, Tjörn.

1872-11-30
Fartyget strandade och blev vrak vid Sütel söder om Fehmern då det var på resa från Sandö mot Naestved. Besättningen och lasten bergades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Rådhusrätten och magistraten i Kalmar