Anna, JLKN, 3669

Bild från Oskarshamns Sjöfartsförening (copyright)
Basfakta:
  • Tysk signal: RGVJ
  • Finsk signal: SLNC
  • Svensk signal: JLKN
  • Svenskt reg. nr.: 3669
  • Längd: 39,96 meter
  • Bredd: 8,56 meter
  • Djup: 3,90 meter
  • Dräktighet:
    • 1900: 338,62 registerton
    • 1901: 305,71 registerton
    • 1910: 298,64 registerton
  • Riggning/typ: skonertskepp
Historik:

1878
Fartyget är byggt under namnet General Brialmont av J Oltmans Wwe i Brake, Tyskland för E. Osterrieth & Co i Antwerpen. Fartygets hemort Antwerpen.

1885
Nu hemmahörande i Hamburg under namnet Doña Zoyla och tillhörande A. H. Wappäus.

1899
Fartyget köps av K. Lönnfors i Helsingfors.

1900-05-04
Fabrikören Karl Johan Löfgren i Oskarshamn köper ensam fartyget, liggande i Hamburg, för 20000 tyska riksmark och namnändrar det till Anna. Löfgren var som ensam ägare även huvudredare. Fartygets hemort Oskarshamn.

1902-03-29
AB Petré & Co i Oskarshamn blir fartygets nya ägare. Hemort Oskarshamn kvarstår.

1912-05-13
Ett partrederi i Norrtälje med handlaren Carl Gustaf Grönstedt som huvudredare blir för 16500 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Norrtälje.

1918-10-17
Skeppsmäklaren i Helsingborg, Carl Gustaf Carlström köper fartyget för 145000 kronor.
Någon fraktfart har troligen ej förekommit då det saknas certifikat och mönstringar.

1918-11-01
Västerviks Rederi AB i Västervik blir för 180000 kronor nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Västervik.

1918-12-24
På resa från Göteborg till Passages i Spanien med last av pappersmassa och styckegods, strandade fartyget julafton 1918 på Long Sand, en bank utanför Themsen, och blev vrak.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Lloyd’s Register
  3. https://www.wrecksite.eu
  4. Oskarshamns sjöfartsförening