Anna, -, 2060

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr: 2060
  • Längd: 19,89 meter
  • Bredd: 5,34 meter
  • Djupgående: 1,78 meter
  • Dräktighet:
    • 1890: 37,55 registerton
    • 1895: 35,12 registerton
    • 1933: 29,5 registerton
    • 1937: 30,95 registerton
    • 1945: 31,21 registerton
  • Riggning/typ: skonert/motorskonert/motorgaleas
Historik:

1890
Byggd på varv i Bergkvara av skeppsbyggmästaren A. Olsson för ett partrederi i Söderåkra med sjökaptenen Per Carlsson i Bergkvara som huvudredare. Fartygets hemort Bergkvara.
Första fribrev utfärdat 3/4 1890.

1897-12-04
Ett partrederi i Mjällby köper fartyget för 6500 kronor. Till huvudredare utses fiskaren Nils Persson i Krokås, Mjällby. Fartygets hemort Krokås.

1898-06-16
Fartyget köps av ett partrederi med handlaren Lorentz Petersson i Bergkvara som huvudredare och med ny hemort Bergkvara.

1902-06-13
Skepparen Carl Oskar Nilsson i Mönsterås köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort blir Mönsterås.

1903-02-27
Ett partrederi i Mönsterås blir nya ägare till fartyget och som huvudredare utses fiskaren Anders Viktor Johansson i Kråkerum, Mönsterås. Hemort Mönsterås kvarstår.

1926-04-13
Skepparen Edvard Nyberg i Kråkerum, Mönsterås köper ensam fartyget för 1000 kronor och blir även huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1933-06-02
Skepparen Erik Bertil Valdemar Jonsson, bosatt i Föra på Öland blir för 3350 kronor ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars nya hemort blir Föra.
Ägaren låter ändra fartyget 1933 till motorskonare vilket troligen sker i Västervik.

1937-02-22
Ett partrederi i Sandviken på Öland blir för 11000 kronor nya ägare och som huvudredare utses sjömannen Johan Vilhelm Olsson i Södvik, Persnäs. Fartyget nya hemort blir Sandviken.
Ägarna riggar om fartyget till motorgaleas 1945.

1945-10-27
Skepparen Algot David Aron Widegren i Visby köper ensam fartyget för 19000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Visby.

1947-11-03
Fartyget som var under resa från Nyköping mot Klintehamn med en last av taktegel grundstötte och sjönk på 45 m djup utanför Arkö. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat