Basfakta:
- Svensk signal: HBPQ
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 67,70 fot
- Bredd: 21,8 fot
- Djupgående: 9 fot
- Dräktighet:
- 1847: 42,39 svåra läster
- 1866: 26,5 nyläster eller 85,11 registerton.
- 1869: 29,5 nyläster eller 94,2 registerton
- 1870: 85,81 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1847
Byggd på varv i Söderhamn av skeppsbyggmästaren And. Iggström för ett partrederi på orten med handelsbolaget Johan Brolin & Son som huvudredare. Hemort Söderhamn.
Första fribrev utfärdat 3/10 1851.
1854-04-24
Fartyget köps av handlaren T. E. Svanlund i Karlshamn och som ensam ägare blir Svanlund även huvudredare. Ny hemort blir Karlshamn.
1860-03-30
Sjökaptenen Olof Henrik Burmeister i Karlshamn blir fartygets nya ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.
1860-06-22
Hemmansägaren Johan Nilsson i Nytorp, Ryssby köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Fartygets hemort anges ej.
1868-03-11
Ett partrederi i Mönsterås köper fartyget och utser skepparen Johan Hansson Kjellberg i Ljungnäs till huvudredare. Hemort Mönsterås
1869-05-10
Rederiet låter byggmästaren N. G. Nordström förbygga fartyget på Werkholmens varv i Mönsterås Inga övriga ändringar.
Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.
1871-02-21
Fartyget säljs till ett partrederi i Simrishamn med skepparen Per Hansson Sånasson i Kivik som huvudredare. Ny hemort blir Simrishamn.
Ytterligare information om fartyget saknas.
Har du uppgifter om fartygets senare öden, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev