Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 61,4 fot
- Bredd: 21,3 fot
- Djupgående: 6,5 fot
- Dräktighet:
- 1839: 29,23 svåra läster
- 1847: 39,5 svåra läster
- 1849: 36,16 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
1835
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Peter Ljungdahl för ett partrederi i Döderhultsvik med tre deltagare men utan angiven huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Fribrev saknas.
1845-04-15
Fartyget tillhör handlaren Isak Erik August Lundberg i Döderhultsvik som även då är huvudredare. Hemort fortfarande Döderhultsvik.
Fribrev utfärdat vid datum ovan.
1847-04-06
Nytt fribrev efter att fartyget förbyggts på varv i Döderhultsvik av skeppsbyggmästaren H. P. Carstensen. Fartyget ommätt till 39,5 svåra läster. Försäljningen av andel i fartyget gör att det nu redas av ett partrederi med två deltagare i Döderhultsvik.
1849-04-28
Fartyget omtacklat i Döderhultsvik till skonert. I övrigt inga ändringar.
1861-03-26
Efter förändringar av ägare till fartyget, fortfarande två deltagare i partrederiet, utses handlaren Nils Wijkström till ny huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
Det sista som hittas om fartyget är att det rapporteras i Göteborgs Handels & Sjöfartstidning att det lämnade Warnemünde för Oskarshamn 27/11 1862. Besättningen avmönstrade i Oskarshamn 2/12 1862.
Efter detta finns inget som anger om fartyget sålts, ändrat namn, havererat eller huggits upp varför slutligt öde ej kan anges.
Har du information, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Göteborgs Handels & Sjöfartstidning 5/12 1862
- Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare